Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Guia de compra: pomes: La poma: fruita de la salut

Gala, Fuji, la clàssica Golden... sabem treure el suc de les diferents varietats de la poma, font natural de vitamines, minerals i fibra?

  La poma no té res a envejar a les grans estrelles de cinema. És atractiva, popular i apreciada arreu del món. Fruit simbòlic com no n'hi ha gaires -sovint, vinculat al poder-, posseeix nombroses qualitats i, al llarg dels segles, ha estat protagonista en obres religioses, literàries i científiques. Des de l'Antic Testament fins a la mitologia grega, des de Blancaneu fins a Isaac Newton i la gravetat, la poma sempre ha estat lligada a la nostra història amb la mateixa familiaritat que avui és present a la nostra taula. Però, què en sabem, d'aquesta fruita?

La poma és un dels fruits més conreats a tot el món. I un dels més antics, ja que les restes arqueològiques en demostren l'existència des de temps remots. Si bé se'n desconeix l'origen amb exactitud, per consens se situa al sud-est d'Europa i el sud-oest d'Àsia. Com que és un fruit que s'adapta amb facilitat als diferents climes (fet que permet cultivar-ne durant tot l'any), la poma es va difondre amb rapidesa per tot el món. A Espanya va arribar gràcies als romans i als àrabs, i no va trigar a assentar-se i triomfar. En l'actualitat, el nostre país és un dels principals productors mundials d'aquesta fruita, juntament amb la Xina, els Estats Units, l'Índia i el Brasil, entre d'altres. I és que la poma disposa de molts avantatges. És variada en textures i sabors, el seu preu és assequible i té molt bona reputació. La saviesa tradicional sempre l'ha assenyalat com un aliment de gran poder nutricional, fins al punt que se la coneix com "la fruita de la salut".

Una poma al dia...

És la fruita per excel.lència, ja que tot el que ofereix són beneficis per a la salut. Conté una gran quantitat de nutrients essencials, les funcions dels quals són vitals per a l'organisme. Per la seva composició, es tolera molt bé i poques vegades ocasiona problemes digestius. A més, és un aliment baix en calories (tan sols aporta 50 calories per cada 100 grams). El 85% de la seva composició és aigua i el sucre deriva de la fructosa, encara que també hi ha presència de glucosa i sacarosa. La poma és un aliment amb una gran capacitat antioxidant i una font natural de vitamines, entre les quals destaquen les següents:

  • Vitamina A: ajuda en la formació dels ossos i el creixement. És imprescindible per a una bona salut de la vista i de la pell.
  • Vitamina C: també coneguda com àcid ascòrbic, té un gran poder antioxidant. Evita l'acció dels radicals lliures (que acceleren l'envelliment i s'associen a l'aparició de diverses malalties) en l'organisme. Ajuda a la formació de col.lagen, millora el sistema immunològic, afavoreix la cicatrització i combat les malalties infeccioses.
  • Vitamina E: actua també com a antioxidant, ajuda a combatre el colesterol i els triglicèrids elevats. Afavoreix el creixement normal dels músculs i els ossos, millora el sistema immunològic i la fertilitat.
  • Vitamines B6, B9 (àcid fòlic) i B12: són un conjunt de vitamines relacionades amb el metabolisme. Aporten energia a l'organisme, intervenen en el creixement, mantenen un cor sa i enforteixen el sistema immunitari.
  • En les pomes, la presència de minerals també és molt destacada, en concret de fòsfor i de calci. El fòsfor ajuda a alleujar dolors artrítics i és necessari per a un bon funcionament dels ronyons, mentre que el calci és essencial per a l'organisme, ja que millora el desenvolupament d'ossos i dents. *A més, les pomes redueixen la fatiga, produeixen energia i ajuden a combatre l'estrès, ja que contenen magnesi.
  • La poma és també una font important de fibra. I hi destaca la presència de pectina, que té com a funció principal la retenció d'aigua, cosa que converteix la poma en un excel·lent aliment en cas de diarrees. Aquesta substància també millora la intolerància a la glucosa -fet que beneficia les persones amb diabetis- i ajuda les persones amb un colesterol elevat, ja que facilita l'expulsió dels àcids biliars, que són el resultat de la degradació del colesterol. Al mateix temps, el contingut de fibra insoluble en la poma augmenta el volum del tracte intestinal i ajuda a netejar i moure els aliments a través del sistema digestiu. Per augmentar el contingut de fibra insoluble, és recomanable consumir la poma amb pell.
  • En les pomes, la presència de proteïnes és escassa (no representen més que l'1% del total), però això no significa que sigui menys important. De fet, en aquest petit percentatge es troben una gran quantitat d'aminoàcids clau per a l'organisme.

Triar la millor opció per a cuinar

  No totes les varietats de pomes suporten bé les diverses tècniques culinàries. Algunes es tornen amargues, d'altres es desfan... Per això és convenient escollir de manera encertada les varietats que donaran un bon resultat a la cuina. La regla d'or és triar sempre les pomes amb polpa ferma, ja que aguanten millor qualsevol tipus de procés culinari. Ara bé, segons el tipus de plat que es desitgi elaborar, cal tenir en compte altres aspectes:

  • Crues. Qualsevol varietat crua és bona, però destaquen les més sucoses, saboroses i cruixents, com la Granny Smith, la Royal Gala o la Golden Delicious.
  • Pastissos. Les varietats que millor s'adapten a l'elaboració de pastissos són les poc sucoses, com la Reineta o la Fuji.
  • Al forn. Per a aquest tipus de cocció, la poma ha de ser dolça i de textura forta, de manera que no es deformi amb facilitat. Les més adequades: Reineta, Royal Gala o Golden Delicious.
  • Gelees. Per a l'elaboració de gelees, les pomes han de ser àcides i riques en pectina. Entre les descrites anteriorment, la més apropiada és la Fuji.
  • Compotes. Són ideals les pomes que millor suporten la cocció, com la Royal Gala, la Golden Delicious o la Granny Smith.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto