Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Actualitat i oci > Tema de portada

^

Les dades, informacions, interpretacions i qualificacions que apareixen en aquesta informació corresponen exclusivament al moment que es van realitzar i tenen, per tant, una vigència limitada.

Enquesta a 1.575 consumidors de 9 comunitats autònomes per conèixer hàbits alimentaris infantils: Obesitat infantil: hàbits nutricionals erronis i menys activitat física de la recomanada

Només en un 50% de les famílies, els nens mengen verdura o amanida cada dia i en gairebé un 10% dels casos, el berenar consisteix en brioixeria o snacks de bossa

Poques verdures i llegums

  Amb els anys, la nostra alimentació ha canviat, també la dels més petits. S'ha incrementat el consum calòric i s'han inclòs en la dieta més proteïnes i més greixos. En aquest sentit, EROSKI CONSUMER va voler saber quants àpats al dia fan els petits de la casa, ja que la recomanació general és de cinc ingestes de menjar en una sola jornada. En el 88% de les famílies enquestades, així ho feien. Únicament un 12% admetia fer quatre àpats i tan sols un 0,4% reconeix que els nens mengen tres vegades. I què és el que prenen en aquestes cinc ingestes diàries? Tenint en compte que els nens de 5 a 12 anys creixen fins a 8 centímetres per any, necessiten una alimentació variada que els permeti desenvolupar la seva activitat física i estar sans.

La primera recomanació és menjar verdura cada dia. En l'enquesta, solament un 50% de les famílies van assegurar dur a terme aquesta màxima. La resta, incloïa aquest tipus d'aliments 2 o 3 vegades a la setmana (en un 34%), 1 o 2 vegades a la setmana (en un 12%) o solament de forma ocasional (en un 2%). En un altre 2% de les famílies, mai incloïen amanides ni verdures en la dieta dels fills.

En segon lloc, s'aconsella ingerir de 2 a 4 vegades per setmana arròs, pasta i patates, alternant-ne el consum. Així ho fan en un 63% de les famílies enquestades, però la dada negativa és que un 14% ho fa tots els dies de la setmana. Els llegums també s'han d'incloure en la dieta dels escolars de 2 a 4 vegades per setmana i solament en un 30% de les 1.575 famílies enquestades ho fan. Per regla general, un 64% dels enquestats en redueixen el consum a 1 o 2 vegades a la setmana i fins i tot un 4% solament en menja de forma ocasional, i un 2% ni tan sols els inclou en les dietes dels fills.

Més derivats carnis que peix

El consell nutricional següent per als nens d'entre 5 i 12 anys és menjar peix i carn entre 3 i 4 vegades a la setmana. En un 76% de les famílies enquestades, es menja carn entre 2 i 3 vegades a la setmana. Hi destaca negativament el fet que en un 35% de casos es mengi peix només 1 o 2 vegades a la setmana i que en un 3% ho facin només de forma ocasional, i fins i tot que mai en mengin. Pel que fa a l'ou, cal alternar-ne el consum amb la carn i el peix, i prendre'n fins a 4 unitats a la setmana. I és que és l'aliment que conté proteïnes més completes i d'un valor biològic més alt, per la qual cosa el seu consum és molt recomanable. Un 32% dels enquestats afirma incloure aquest aliment en la dieta dels seus fills entre 2 i 3 vegades a la setmana i un 62%, ho fa entre 1 i 2 vegades a la setmana.

Les hamburgueses, les salsitxes, els embotits... tenen un alt contingut en greix saturat, colesterol i sodi. A més, en gran part dels casos, aquests productes porten afegits ingredients com les proteïnes de la llet, contraindicats per a persones amb al.lèrgies o intoleràncies alimentàries. La presència en la dieta d'aquests productes és prescindible i es poden substituir per altres aliments. Així i tot, en un 27% de les famílies enquestades s'inclouen els derivats carnis tots els dies i en un altre 30%, ho fan 2 o 3 vegades a la setmana. D'altra banda, un altre tipus d'aliments prescindibles són els plats precuinats, que s'aconsella prendre únicament de manera ocasional i sense abusar-ne. Així ho fan en un 47% de les famílies enquestades per EROSKI CONSUMER i en un altre 39%, asseguren que mai n'inclouen en les dietes dels fills. Finalment, els beneficis de la fruita fresca són coneguts de sobres. La recomanació general és incloure aquest tipus d'aliment tots els dies de la setmana i així diuen fer-ho un 80% de les famílies entrevistades. No obstant això, en un 13% ho fan només 2 o 3 vegades a la setmana; en un 4%, 1 o 2 vegades a la setmana; en un 2%, només de forma ocasional; i en un 1%, mai s'inclou fruita fresca en la dieta dels nens.

També són prescindibles les llaminadures, els caramels, etc., que aporten calories buides, no nodreixen i treuen la gana. En un 29% de les famílies entrevistades, els nens en prenen poques vegades o mai, en una proporció similar ho fan 1 vegada a la setmana, en un 26% en mengen 2 o 3 vegades cada setmana (per exemple, els caps de setmana) i en un 11% de casos, entre 1 i 3 vegades al mes. També es van trobar casos en què els pares donen als fills llaminadures cada dia (en un 4% dels casos).

TAULA COMPARATIVA

LES FREQÜÈNCIES RECOMANADES*
Fruites, verdures, amanides, lactis i pa Cada día
Llegums 2-4 vegades per setmana (2 com a primer plat i 2 com a guarnició)
Arròs, pasta, patates 2-4 vegades per setmana. Cal alternar-ne el consum
Peixos i carns 3-4 vegades per setmana. Cal alternar-ne el consum
Ous Fins a 4 unitats a la setmana, alternant-ne la presència amb la carn i el peix.
Brioixeria, rebosteria, patates fregides de bossa i similars, refrescs, precuinats (pizza, hamburguesa i similars), llaminadures? Ocasionalment. Sense abusar-ne

*Freqüència de consum d?aliments recomanada (segons la Guia Pràctica ?Prevenir l?Obesitat Infantil? www.consumer.es)

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto