Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Qui vol un gelat?

Són un plaer nutritiu, calòrics i amb bastant sucre, però compatibles amb una dieta equilibrada

Gelats per a tothom

Atesa la gran diversitat de tipus de gelats, aquesta Guia els ha classificat, segons la composició nutricional, en quatre grups: gelats preparats a partir de llet, greix no làctic, aigua (gelats de pal, sorbets, granissats...) i, finalment, gelats especials sense sucres afegits.

De llet

  •   Sabies que... el greix, en aquest cas procedent de la llet, confereix al gelat les seves característiques organolèptiques peculiars: cremositat, sabor i textura? El contingut gras dels gelats depèn, òbviament, de quins ingredients grassos conté el gelat en qüestió i de la seva quantitat. La reglamentació espanyola de gelats els classifica d'acord amb uns paràmetres mínims de determinats components. Un d'aquests és el greix. En els gelats de crema, l'ingredient bàsic és la nata o crema de llet. El seu contingut en greix d'origen làctic és més alt que en la resta de gelats, un mínim de 8%, mentre que en els gelats de llet sencera -el principal ingredient de la qual és la llet sencera- és de 2,5% i en els de llet descremada (la que ha estat privada parcialment o totalment del seu contingut gras natural) un 0,3% de greix làctic. Si bé la norma estipula uns percentatges mínims per a poder donar al gelat un nom o un altre, dins d'una mateixa denominació hi ha diferències de contingut importants entre les diverses marques.
  • Convé saber-ho: En els gelats de llet (ja siguin de crema, de llet sencera o descremada), com que els ingredients grassos són d'origen lacti, convé saber que aporten una major quantitat de greix saturat. De fet, el perfil lipídic d'aquests gelats (massa proporció de saturats en el seu greix) és una de les seves assignatures pendents principals i el que fa desaconsellable consumir-ne de manera molt freqüent o en grans quantitats. Per exemple, una ració del gelat de vainilla d'EROSKI SeleQtia, la marca gourmet de la cadena (avalada per la Unió Espanyola de Tastadors), conté un 18% de greix saturat (3,5 g). Si es compara amb el que aporten altres productes amb una presència més gran en la nostra dieta, com un iogurt grec (35%, 6,9 g) la xifra es relativitza. No obstant això, el consell dietètic en tots dos casos és el mateix: mesura i moderació.

De greix no làctic

  •   Sabies que... a més, dels elaborats amb llet, en el mercat abunden els gelats fets amb greix no làctic i d'origen vegetal? En la majoria de casos, alguns fabricants utilitzen olis vegetals, com els de palma o de coco, que substitueixen el greix procedent de la llet. En aquesta mena de gelats, el percentatge mínim d'àcids grassos representa el 5%. No obstant això, convé parar atenció en l'etiquetatge d'aquests productes, ja que és habitual que els greixos, malgrat ser d'origen vegetal, procedeixin d'olis o greixos parcialment hidrogenats (àcids grassos trans): el seu consum freqüent és encara més perjudicial que el dels greixos saturats, ja que augmenten el colesterol dolent (LDL) i disminueixen el bo (HDL).
  • Convé saber-ho: Els consumidors han de tenir clar que quan un fabricant no identifica el greix que utilitza, hi ha el dubte més que raonable que aquest sigui hidrogenat. Interessa, per tant, revisar l'etiqueta del gelat i triar, sempre que sigui possible, aquells que especifiquin el tipus de greix utilitzat. Un altre dels gestos que val la pena interioritzar és el de "menys és més". Els gelats són calòrics i el seu consum no ha de ser tan freqüent com a molts agradaria. Però no per això s'ha de renunciar a un moment d'indulgència i a donar-se una petita concessió. Una manera d'aconseguir l'objectiu és recórrer als petits formats. Per exemple, un Magnum Mini Ametlles (50 g de gelat) proporciona 180 Kcal, menys del 10% de les necessitats energètiques diàries per a un adult amb una dieta de 2.000 Kcal.

D'aigua

  •   Sabies que... efectivament, els gelats de pal i els sorbets són gairebé tot aigua? Aquest és l'ingredient principal en l'elaboració dels gelats d'aigua, que constitueix el 85-90% de la seva composició, per la qual cosa aquest tipus de gelats presenta una aportació calòrica escassa (en línies generals, al voltant de 70 calories per cada 100 ml) si es comparen amb els gelats de crema o llet (de 200 a 250 calories per cada 100 ml), i amb un contingut en aigua del 50-60%. Quant a la presència de vitamines i minerals, aquesta és pràcticament inexistent en els gelats que tenen com a base l'aigua. En alguns casos s'utilitza suc de fruita per a la seva elaboració, sobretot en els gelats de llimona, encara que la seva quantitat és escassa, al voltant del 3-5%; per això, aquests aliments no es poden considerar font de vitamines, minerals o fibra. Els sorbets, per contra, contenen almenys un 15 % de fruites, per la qual cosa el seu contingut de vitamines procedents de la fruita és sensiblement superior, si bé es troba molt lluny de la quantitat de vitamines presents en una fruita fresca.
  • Convé saber-ho: Els gelats de gel no contenen greix ni colesterol, ja que en la seva elaboració no s'utilitza nata ni llet, i per aquesta mateixa raó tampoc contenen proteïnes, nutrients que sí que estan presents en els gelats de crema. Per tant, el valor calòric dels gelats de gel dependrà de la quantitat de sucre utilitzada en l'elaboració, que en contra del que molts poden creure és bastant elevada. El motiu és el següent: el fred disminueix la percepció dels sabors i produeix una lleugera anestèsia en les terminacions gustatives, raó per la qual s'afegeix més quantitat de sucre als gelats d'aigua per a poder gaudir al màxim així del seu sabor. Un popular Calippo de maduixa aporta 18 g de sucre, 21 si és de Cola. Prendre un d'aquests sorbets cobreix el 20% de les necessitats diàries de sucre d'un adult. Encara que els gelats d'aigua tenen una aportació calòrica baixa i no contenen greix ni colesterol, el seu contingut en sucre i additius artificials els converteix en aliments que s'han de consumir de manera esporàdica. Tenen l'avantatge de refrescar al moment en els dies de calor, i ajuden a beure líquids a qui són poc inclinats a prendre aigua.

Sense sucres afegits

  •   Sabies que... una altra de les principals marques d'identitat dels gelats és la seva aportació, considerable això sí, en sucre? El seu contingut en sucres representa en general, entre el 15% i el 35% del producte, o el que és el mateix: 1 sobre de sucre per cada 50 grams o 2 boles de gelat. Per exemple, en els gelats de llet, al sucre propi de la llet (lactosa) se suma el sucre comú (sacarosa) afegit, i uns altres, com el xarop de glucosa i/o de fructosa, la glucosa o dextrosa.
  • Convé saber-ho: La conseqüència més visible, entre d'altres, d'un consum excessiu de sucres en la dieta és l'augment de pes. Per a intentar combatre-ho, el mercat proposa, aparentment, diferents solucions que hi col.laboren, també en la indústria del gelat. Nestlé disposa d'una gamma "sense sucre afegit". Aquests gelats contenen només el sucre present de manera natural en els seus ingredients: lactosa, llet... Així, un sandvitx de nata d'aquesta gamma (260 Kcal) aporta 5 grams de sucre. De vegades, els consumidors es "perden" i interpreten aquest missatge com "menys calòric", cosa que no sempre resulta certa: alguns d'aquests productes són molt útils i acompleixen la seva funció per a persones amb el nivell de triglicèrids elevat o per als qui han de vigilar, o volen fer-ho, la quantitat de sucres que ingereixen. Però pot passar que la seva capacitat energètica sigui similar i fins i tot superior a l'equivalent convencional.

Gelats: sota control

  •   Quan es fa la compra, cal deixar la del gelat per a moments abans de passar per caixa. I portar-lo al més aviat possible al congelador.
  • Utilitzar bosses tèrmiques per a transportar els gelats a casa.
  • Al congelador, convé conservar-los a una temperatura igual o inferior a -18° C.
  • Fixar-se en les etiquetes de composició i ingredients, en les quals figura la data de caducitat, el mode de conservació i els components amb què està elaborat el gelat.
  • Abans de servir-lo, "temperar el gelat"; és a dir, treure'l uns minuts abans del congelador perquè arribi a taula una temperatura òptima de consum i una mica més "tou", perquè la sensació al paladar sigui més grata.
  • Treure a taula la quantitat justa de gelat: evitem que passi molta temps fora del frigorífic.
  • Una vegada separada la ració, per a congelar-lo de nou en condicions òptimes cal fer-ho en envasos tancats i en un congelador net i sense plaques de gel; aquestes augmenten les probabilitats de contaminació.
  • El paràmetre indicador més important de risc en els gelats és la cristal.lització. Si es perceben petits cristalls de gel en el producte, aquests revelen un trencament de la cadena de fred que afavoreix el creixement de microorganismes i la ingesta de l'aliment pot ser perillosa.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto