Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Guia de compra: galetes: Un univers de galetes

Per a encertar en l'elecció convé atendre la quantitat de greix que aporten, el perfil lipídic i la fibra i el sucre que contenen

  No hi ha armari ni rebost on no faltin. De fet, la seva absència pot originar més d'una guerra domèstica. Qui no ha començat el dia amb l'amarga sorpresa de no tenir galetes per a l'esmorzar? La instantània és idèntica a qualsevol casa, i no només del nostre país: prestatgeries amb un espai gairebé oficial per a desar-hi les de xocolata, un altre reservat per a les de l'esmorzar, un lloc per a les assortides per si vénen visites... I és que la galeta és un d'aquests productes que, gràcies a la multitud de sabors i textures que té, ostenta la categoria d'universal. Al nostre país, les galetes agraden, i molt. El consum per càpita anual el 2010 va sobrepassar els 13 quilos, o el que és el mateix, uns 65 tubs de les galetes maria tradicionals. De fet, en només tres anys la xifra s'ha duplicat: el 2007 amb prou feines superava els 6 quilos. En pocs anys, la varietat de galetes també s'ha multiplicat: de xocolata, amb una infinitat de farciments, amb fruites seques, de iogurt, rodones, quadrades... L'univers de galetes és tan ampli que de vegades triar la més adequada no sempre és del tot fàcil. Però, hi ha una galeta ideal per a tothom per sobre de les altres? La resposta és negativa: tot depèn de qui la consumeix, de la dieta que porta i de quan ho fa. Per ajudar en aquesta tasca, EROSKI CONSUMER presenta en aquesta Guia de Compra algunes de les claus per a encertar en l'elecció.

El seu lloc en la dieta

  Deu mil anys. Aquest és el temps que portem menjant galetes. La seva invenció va ser fruit de la necessitat: els nostres avantpassats nòmades van descobrir que si aplicaven calor a una pasta de cereals aquesta s'enduria prou com per poder transportar-la amb facilitat. Des dels orígens, la fabricació s'ha sofisticat i les galetes rústiques d'abans han deixat pas a noves fórmules i sabors. Tot i això, hi ha una cosa que no ha canviat: la fama de ser un aliment que engreixa. Les galetes aporten diferents nutrients segons la varietat a la qual pertanyen. Per això, és un error generalitzar i defenestrar-les totes per igual. Es tracta d'un aliment que constitueix una font energètica per a l'organisme, i com a tal beneficia el desenvolupament físic i el creixement a causa de la rica composició en hidrats de carboni (farina i sucre, bàsicament) i de greixos. En la seva majoria, amb independència del tipus de galeta pel qual ens decantem, totes tenen entre els seus ingredients farina, que s'obté del cereal mòlt. Aquest és un detall fonamental per a conèixer la idoneïtat del consum de galetes, la freqüència i també, per a bandejar mites infundats. Per exemple, la piràmide nutricional de l'Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) inclou en la base la ingesta d'hidrats de carboni: patates, pa, arròs, pasta... La recomanació dels experts és fer de 4 a 6 preses diàries de cereals, entre les quals es troben les galetes. La meta sembla assequible, però la realitat s'allunya de la teoria. Segons les conclusions de la primera enquesta nacional d'ingesta dietètica espanyola, el consum d'hidrats de carboni està descompensat a la baixa. S'aconsella l'increment d'aliments que en continguin com els cereals, més encara si són integrals. La ingesta diària d'hidrats de carboni és de 3,3 racions per càpita, enfront de les 4 a 6 recomanades.

Vertader o fals?

  •   Els més grans no n'han de menjar. Fals. Entre altres coses, les galetes tenen un alt contingut en midó. Aquest component facilita la digestió i, a més, manté els nivells de glucosa en sang. Si falta alguna peça dental o es té alguna dificultat per a empassar, convé triar galetes amb textura tova que es masteguin fàcilment. Poden ser un aliment cardiosaludable si es trien les que són baixes en sodi, les que ajuden a controlar el colesterol o les que aporten menys calories en les versions lleugeres.
  • Estic a dieta, n'he de prescindir d'elles. Fals. No s'han de bandejar de l'alimentació. El més recomanable és controlar-ne la ingesta de manera moderada i sempre dins d'una dieta equilibrada. Mereixen una atenció especial les que tinguin xocolata o les que incloguin dolços o altres components molt dolços com a farciment. En aquestes circumstàncies, les integrals poden ser un recurs interessant: sacien la gana i són útils perquè la calmen i permeten que la persona aguanti més hores sense menjar. Per tant, és més fàcil controlar les quantitats que es prenen d'aquest tipus de galetes.
  • Les que tenen fibra aprimen. Fals. Els aliments integrals aporten més fibra que els refinats, però la seva composició en calories no varia tant com se sol imaginar. Un exemple molt gràfic i extensible a la resta d'aliments integrals o enriquits amb fibra: a igualtat de pes, el pa blanc aporta les mateixes calories que l'integral. Ara bé, no per això hem d'obviar la quantitat de beneficis que té la fibra per al nostre organisme: reduir el risc de patir determinats tipus de càncer, augmentar la sensació de sacietat, disminuir el risc de malalties coronàries, reduir les probabilitats de sofrir diabetis...
  • Poden ajudar a controlar el colesterol. Vertader. Són galetes funcionals. Per la seva naturalesa, col.laboren en la prevenció i el tractament de malalties, com per exemple les que ajuden a reduir els nivells de colesterol. En aquest cas, es tracta de les galetes baixes en greixos saturats i riques en àcids grassos essencials, com l'Omega-3, que poden reduir els nivells de colesterol en sang.
  • Formen part d'un esmorzar saludable. Vertader. Són una opció amb què podem començar bé el dia perquè l'aportació en hidrats de carboni les converteix en una font d'energia i força. Això sí, caldrà triar les més equilibrades i no val a prendre un parell de galetes: per a completar l'aportació energètica s'han d'acompanyar d'un lacti i d'una peça de fruita.
  • Els nens també poden prendre les que són riques en fibra. Vertader. La recomanació, pels seus avantatges per a la salut, de seguir una alimentació integral no és exclusiva per als adults. Nens i adolescents també poden, i deuen, beneficiar-se d'un estil d'alimentació caracteritzat per la presència d'una àmplia varietat de cereals integrals, entre els quals es troben les galetes d'aquest tipus, a més de fruites i verdures. El consum ha de ser progressiu perquè es mantingui en el temps, ja que el nen està acostumat a altres sabors i de seguida notarà la diferència, fet que pot ocasionar-ne el rebuig.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto