Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Fruita i verdura: en mengem les necessàries?

El recomanable és prendre'n diàriament 400 grams o 5 racions, però el consum d'aquests aliments entre la població europea és encara insuficient

Associar una dieta sana al consum de fruites i verdures és un axioma conegut per tothom. Tanmateix, la teoria és una cosa i una altra de ben diferent és portar-la a la pràctica. Un informe del Consell Europeu d'Informació sobre l'Alimentació (EUFIC) ha analitzat els factors que influeixen en el consum de fruita i verdura a Europa. L'estudi revela que el consum mitjà de verdures a Europa és de 220 g per dia (hi inclou llegums i nous) i el de fruites és de 166 g per dia. Així i tot, la ingesta no supera els més de 400 g, entre els dos aliments, que recomana l'OMS. Entre els infants, les dades són fins i tot més preocupants, ja que tan sols mengen, de mitjana, 86 grams de verdura i uns 141 grams de fruites al dia. Està comprovat que el nivell de consum de fruita i verdura en els nens depèn del dels pares: ensenyar amb l'exemple és la clau. A continuació, proposem una sèrie de consells i suggeriments per a aconseguir l'objectiu.

400 grams o "5 racions al dia" de fruites i hortalisses?

  L'Organització Mundial de la Salut proposa com a objectiu dietètic menjar diàriament almenys 400 grams de fruites, hortalisses i verdures per ser font indiscutible de nutrients com vitamines, minerals i oligoelements, fibra i una varietat incomptable de fitoquímics, molts dels quals amb efecte protector antioxidant. A Espanya s'ha generalitzat l'expressió "5 al dia" per a recordar la importància de menjar aquests aliments diàriament. S'insisteix que de les cinc racions, es recomana menjar-ne dues de verdures i tres de fruites, de les quals almenys una hauria de ser una fruita rica en vitamina C (taronges, mandarines, maduixes, kiwis, meló, etc.). Ara bé, convé no obsessionar-nos si no arribem a menjar-nos les "5 peces o racions al dia", ja que segons la mida de la fruita o de l'hortalissa (per exemple, hi ha pomes, peres o tomàquets de gairebé un quart de quilo) arribem sense dificultat a ingerir els 400 grams de vegetals recomanats per l'OMS.

Buscar el moment

  • Esmorzar amb fruita? No s'ha de veure com una obligació. Si no ens ve de gust menjar-nos la fruita just quan ens llevem, la podem deixar per a mitjan matí o per al berenar. Les fruites, cal triar-les de temporada. Així, a l'hivern, ens poden venir de gust més compotes i fruites al forn, i de cara a la primavera i a l'estiu, quan hi ha més varietat de fruita, ens agrada més menjar-nos-la fresca, al natural.
  • Sempre suc? No s'hi val a escollir sempre suc en comptes de fruita natural, perquè els seus nutrients no són equivalents. El got de suc, si és natural, té el doble de sucres i menys fibra. Això és així perquè en general es fa servir doble quantitat de fruita (dues taronges) per a omplir un got de suc, enfront de la ingesta d'una peça sencera (una taronja).
  • En macedònia. Per als que tinguin mandra a l'hora de pelar la fruita o no troben el moment adequat per a prendre'n, s'haurien de reservar un moment de la setmana per a preparar-se una acolorida i gustosa macedònia amb les fruites de l'estació. Entre hores, només serà necessari obrir la nevera i servir-se un bon bol de fruita variada i fresca. Un bon propòsit per a menjar sa.
  • Amanida per dinar. Un entrant d'amanida compartit dóna motiu a picar una mica de "verd" per dinar sense fer massa esforç. A més, és un bon hàbit perquè els més petits s'acostumin al més aviat possible a la presència habitual de les hortalisses fresques. Aprofitar les de temporada per a variar les amanides és una manera intel.ligent d'alimentar-se: a la tardor-hivern més amanides d'escarola, endívies, amanides tèbies barrejades amb xampinyons i bolets, més energètiques amb fruites seques..., i a la primavera-estiu, amanides més lleugeres i acolorides amb tomàquet fresc, pebrot, remolatxa, cogombre, pastanaga...
  • Sopes i cremes de verdura per sopar. Les persones que noten una sensació de panxa inflada i pesadesa després d'haver menjat enciam o amanida a la nit, en comptes de no menjar aquests plats, el que han de fer és canviar l'hàbit. El consell és reservar les amanides per al migdia i deixar per al sopar els plats calents, com les sopes de verdures, les cremes i les minestres.

No s'hi val a enganyar-se

  Hi ha productes al mercat que al.ludeixen al seu contingut en fruita, per la qual cosa el ciutadà entén aquest missatge com que és un producte que substitueix la fruita. Tot i això, cal llegir la llista d'ingredients per a interpretar que la quantitat de fruita que porta incorporada el producte és anecdòtica. Aquests productes, com les begudes de suc i llet o els iogurts amb trossos de fruita, no compten com una ració de fruita, ni tan sols com una ració mitjana.

  • Begudes de suc i llet. Alguns sucs comercials contenen tan sols un 7% d'una barreja de sucs concentrats (la majoria, multifruites), i en els més abundants fins a un 41%. Això significa que l'aportació de suc per cada envàs varia de forma considerable d'unes marques a unes altres, des de només 23 ml fins a 135 ml en els envasos que contenen més suc concentrat.
  • Iogurt amb trossos de fruita. En aquests iogurts, la fruita és tan escassa que no influeix en l'aportació de vitamines, minerals i fibra del producte final. El percentatge varia, segons els productes, des del 7,6% fins al 10,5%. És a dir, quan ens mengem un iogurt, ingerim tan sols 10 grams de fruita, una quantitat insuficient.

Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto