Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Guia de compra: Tomàquets per a tots els gustos

De pera, raf, cirerol... Hi ha un tomàquet per a cada plat, però sabem triar-los?

  Es podria dir d'aquesta hortalissa que té el do de l'omnipresència. Ingredient principal en amanides, base per a una infinitat de salses i guisats i la nota de color en altres plats, el tomàquet és una verdura tan tradicional com versàtil. De la família de les solanàcies, com l'albergínia, la patata o el pebrot, és originari del continent americà; no va arribar a Europa fins al segle XVI i curiosament ho va fer com a planta ornamental.

Fins a fa no gaire temps, els tomàquets es classificaven segons l'ús que se'ls podia donar: d'amanida, per fregir, de conserva... Avui dia, som testimonis d'un autèntic boom de varietats, cadascuna amb el seu nom, entre les quals hem de triar i no sempre ho fem de la millor manera. No ajuda que cap norma obligui a especificar en l'etiqueta a quina varietat pertanyen els tomàquets frescs en qüestió. Perquè el consumidor aprengui a identificar les classes que més abunden en el mercat i els seus usos més recomanables, EROSKI CONSUMER inaugura des d'aquest número un nou format que pretén ser una eina útil i pràctica perquè els lectors puguin decidir millor i encertin en l'elecció.

Tomàquets protectors

El tomàquet és un aliment poc energètic. Una dada: dos tomàquets mitjans només aporten 22 calories. Aproximadament el 95% de el seu pes és aigua i prop d'un 4% són hidrats de carboni. És considerat una fruita hortalissa, ja que conté més quantitat de sucres simples que altres verdures, fet que li confereix un lleuger gust dolç. També és una font important de certes sals minerals (potassi i magnesi, principalment), necessàries per a l'activitat muscular i la transmissió de l'impuls nerviós. Del seu contingut en vitamines destaquen la B1, B2, B5, la vitamina C i carotenoides com el licopè (pigment que dóna el color vermell característic del tomàquet). Aquestes dues últimes substàncies són antioxidants, amb una important funció protectora per al nostre organisme. La vitamina C del tomàquet protegeix les cèl.lules del dany oxidatiu i contribueix que el sistema nerviós i immunitari funcionin correctament.

La literatura científica actual apunta que el consum de fruites i hortalisses riques en licopè es relaciona amb un risc més baix de patir malalties cardiovasculars i alguns tipus de càncer, especialment el de pròstata. La quantitat de licopè que contenen els tomàquets depèn de la varietat, del grau de maduresa i del tipus de cultiu. Per exemple, els tomàquets de pera contenen deu vegades més licopè que les típiques varietats d'amanida, i els exemplars madurs són més rics en aquest compost que els verds. A més, els tomàquets conreats en hivernacle o madurats fora de la planta en tenen menys quantitat. La forma de cuinar-los també hi influeix: triturar i cuinar el tomàquet i amanir-lo amb oli facilita que el nostre organisme absorbeixi el licopè.

Diürètics i depuratius

  Durant molts anys s'ha prohibit sistemàticament el tomàquet a les persones que patien de càlculs renals, a causa del contingut en àcid oxàlic que presenta. Aquesta substància, juntament amb el calci, forma sals insolubles (oxalat càlcic), que afavoreixen l'aparició de càlculs o pedres. No obstant això, el seu contingut en àcid oxàlic és moderat (5,3 mg/100 g), similar al de molts altres aliments i inferior al de l'enciam (17 mg/100 g), el te (83 mg/100 g) o els espinacs (779 mg/100 g). Per tant, es pot considerar el tomàquet com un aliment depuratiu a causa del seu alt contingut en potassi i baix en sodi. És, per tant, beneficiós per a l'eliminació d'un excés de líquids i de toxines. Això beneficia els qui pateixen de retenció de líquids, hipertensió, hiperuricèmia i gota, com també de càlculs renals i oligúria (disminució en la producció d'orina). A més, és eficaç per a tractar el restrenyiment dins d'una dieta rica en fibra.

Com cal triar-los i conservar-los

  •   D'època. A Espanya hi ha una gran varietat de tomàquets i el cultiu d'aquesta hortalissa representa una part important del sector hortícola. Això permet consumir-ne durant tot l'any, encara que, sens dubte, l'època per excel.lència dels tomàquets és durant els mesos d'estiu, ja que la temperatura òptima de desenvolupament per a les seves plantes és dels 20ºC fins als 35ºC, i requereixen de gran lluminositat. No obstant això, gràcies a l'aparició dels hivernacles en podem gaudir els 12 mesos de l'any .
  • A la botiga. S'ha d'escollir una peça de pell llisa i pecíol fresc, sense taques en la pell ni estovaments, indicadors de deteriorament. S'han de rebutjar els exemplars massa tous, molt madurs o amb cops i els que presentin taques de sol (àrees verdes o grogues prop de la tija). La qualitat del tomàquet depèn de la uniformitat de les peces i de l'absència de defectes de creixement i maneig. També cal parar una atenció especial a la consistència, que no ha de ser ni massa tova ni massa dura. El color vermell uniforme indica que s'ha collit en el punt òptim de maduració. És aconsellable adquirir-lo semimadur, perquè durant l'emmagatzematge continua madurant.
  • A casa. Abans de consumir-los crus, s'han de rentar amb aigua abundant per eliminar-ne qualsevol possible germen o resta de pesticida. A la nevera, es mantenen en òptimes condicions de sis a vuit dies sencers; en suc, triturats o en conserva es poden conservar al frigorífic un màxim de dos dies
  • Verds. Si el tomàquet necessita madurar, s'ha de conservar en un lloc fresc però no sota la llum directa del sol. És preferible comprar alguns tomàquets més verds per anar consumint-los a mesura que vagin madurant. Si es volen consumir però encara estan una mica verds, un truc molt senzill és col.locar-los dins d'una bossa de plàstic tancada. Així maduren amb rapidesa.
  • Congelador. També es poden congelar, sempre que prèviament s'escaldin i es pelin. Amb la congelació, el tomàquet perd part del suc. Per això, una vegada descongelats és preferible cuinar-los i no menjar-los crus.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto