Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Estrès i ansietat: la dieta té molt a fer

Unes ganes desmesurades pels dolços i el desordre en el repartiment dels àpats del dia poden amagar un desordre emocional materialitzat en estrès, ansietat i alts i baixos emocionals

  La necessitat de menjar "capritxos" a tothora, la sensació de gana o de menjar de manera continuada, així com la ingesta de grans quantitats en els àpats o el fet de llevar-se del llit a mitjanit per a picar, són alguns dels símptomes que revelen una situació de desordre emocional. Un caos que al mateix temps es materialitza en la tendència a picar contínuament i en l'apetència, en la majoria de casos, per dolços o aliments molt ensucrats. Com a conseqüència d'aquests hàbits, moltes persones experimenten hipoglucèmies o baixades pronunciades de sucre, un desequilibri en la gestió dels sucres que pot ser l'origen i la causa de símptomes tan variats com els continus mals de cap, una fam voraç en diferents moments del dia, crisi d'ansietat, alts i baixos emocionals, estats d'irritabilitat, cansament o fins i tot esgotament físic i mental. Per això, establir un ordre en els àpats i en els horaris, respectar-los, ajustar-se a unes quantitats saludables d'aliments i ser selectiu tant en el tipus d'aliments com en la forma de cuinar-los, són eines que ajuden a controlar i combatre des de l'alimentació l'estrès i l'ansietat . La preocupació excessiva que senten moltes persones -més dones que homes- pel pes corporal contribueix a distorsionar la percepció de la gana i de la sacietat, i porta a caure en la temptació de menjar d'una manera compulsiva i desordenada. Ser dona i patir sobrepès o obesitat, al costat d'una història vital de fluctuacions importants en el pes, són factors de risc que afavoreixen el desequilibri emocional, les crisis d'ansietat, una personalitat marcada per alts i baixos emocionals i fins i tot episodis depressius.

El seguiment de dietes d'aprimament, moltes de les quals restrictives, sense fonament i sense el assessorament dietètic pertinent, és el trampolí cap a estats anímics negatius i cap a comportaments compulsius com les afartades, que tanquen un cercle viciós d'ansietat i necessitat imperiosa de menjar més, de menjar dolç..., i fins i tot en obsessió pel menjar o per certs aliments. Per això, conèixer les propietats d'alguns aliments és determinant per a combatre els estats d'estrès i ansietat.

Aliments harmonitzadors dels nervis

  1.   Civada, en gra o en flocs. L'avenina, un component de la civada (també anomenada avena), tonifica i equilibra els nervis. Una recepta idònia per a aquesta finalitat és la crema de civada (porridge) elaborada amb flocs de civada cuits en aigua fins a aconseguir la textura desitjada (caldosa com una sopa o espessa com un arròs amb llet). La civada com a cereal també es pot incorporar a la dieta, una vegada cuita, en forma d'espessidor per a sopes, cremes i purés de verdures.
  2. Pa multicereals o amb fruita seca. Una proposta per als esmorzars, en substitució dels típics aliments rics en sucres simples com les galetes, les pastes dolces, els bescuits (fins i tot els casolans) o els pans de motlle. L'objectiu és començar el dia menjant aliments que reportin energia duradora, per no tenir hipoglucèmies acusades al cap de poques hores d'haver esmorzar.
  3. Carabassa poti marró. És una varietat de carabassa més dolça i gustosa, ideal per a elaborar cremes o per a coure-la al forn en daus, com a aperitiu dolç o com a guarnició de plats de carn o peix. Com que és dolça, mata el cuc pel sabor dolç i es pot utilitzar com a alternativa als aliments ensucrats. És rica en fibra, de manera que el seu consum proporciona sacietat, i en conjunt, ajuda a calmar la gana.
  4.   Fruites dessecades, dolces però sense sucre. Les panses, les prunes seques, les figues, les orellanes, pel seu sabor dolç natural redueixen la sensació d'haver d'acabar l'àpat amb unes postres dolces, en general, massa ensucrades. Com que tenen un sabor dolç tan concentrat, amb un grapat s'aconsegueix el llindar de sacietat i de gust dolç. A més, proporcionen amb poc de volum una aportació apreciable de nutrients reguladors (vitamines, fibra, minerals, etc.).
  5. Arròs integral. De tots els cereals, és el més complet en qüestió de nutrients. I en comparació de l'arròs blanc, mereix destacar la diferència nutritiva, inclosos els nutrients reguladors de la nutrició cerebral com els carbohidrats complexos, el magnesi (4 vegades més que l'arròs blanc), el fòsfor (el triple), la vitamina B1 (sis vegades més) i la vitamina B6 (el doble).
  6. Un grapat de fruites seques. Són aliments rics en triptòfan, igual que el plàtan, la soja i els ous. L'aminoàcid triptòfan, component de les proteïnes, es transforma en serotonina, neurotransmissor cerebral relacionat amb el bon ànim i el control de la gana.
  7. Germen de blat. És un complement dietètic ric en vitamina B6 i en magnesi. La vitamina participa en la síntesi de serotonina a partir de triptòfan, i en la formació de les neurones, les cèl·lules del sistema nerviós. La seva deficiència causa ansietat. El magnesi, per les qualitats relaxants que té, és un bon complement per a calmar els nervis. Els dos nutrients també són abundants en les nous, les figues seques, els cereals integrals, els llegums, les bledes i els espinacs.
  8. Begudes ansiolítiques. Prendre cafè o te és contraproduent si es té ansietat. Hi ha plantes que proporcionen a l'organisme la sensació de relaxació buscada pel seu efecte ansiolític. Resulta efectiu combinar passionera i rosella, o melissa i llúpol.
  9.   Estèvia, el dolç natural. Aquesta planta de la qual s'extreuen els esteviòsids, uns components amb un potent sabor dolç (250 a 300 vegades més dolçor que la sacarosa o que el sucre comú), no destaca per tenir qualitats de calmar els nervis, encara que de manera indirecta, hi influeix. Com que proporciona un sabor dolç natural als aliments, receptes o plats als quals s'afegeix, els qui tenen ansietat o nervis i manifesten el seu malestar amb una apetència desordenada i exagerada pel dolç, senten una certa calma quan poden recórrer a l'estèvia en cas de "necessitar" aquest punt dolç en l'aliment que vulguin menjar o cuinar.
  10. No tot són bons aliments... L'ansietat es domina millor si es posa ordre en la vida: dormir suficient, fer exercici, disposar de moments de lleure i menjar a temps i amb temps. Menjar de forma repartida, cada 4 hores, permet detectar amb naturalitat la veritable sensació de gana. Menjar amb bastonets ajuda a fer-ho més a poc a poc, se sent menys gana i fins i tot es menja menys. Convé menjar a poc a poc i mastegar molt, per a assaborir més els aliments. D'aquesta manera, la sensació d'estómac ple i de sacietat arriba al cervell, i aquest dóna l'ordre de deixar de menjar a temps .

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto