Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Els iogurts, cada vegada més personalitzats

L'àmplia gamma de iogurts que s'elaboren aquests moments obliga a conèixer-ne les característiques nutritives a fi de triar el que més s'adeqüi a les necessitats personals

  Al primer prestatge de la nevera, al costat dels ous, a la part de la dreta, a l'esquerra... El iogurt és un incondicional de les llars espanyoles. La seva presència es fa notar més a les cases on hi ha nens, però forma part de les postres i del berenar de moltes famílies. És apte per a nens, adults i persones grans encara que convé no abusar-ne. El iogurt és un aliment probiòtic: conté microorganismes vius, amb efectes positius per a qui els consumeix ja que actua sobre la flora bacteriana intestinal, més enllà del valor nutricional natural del producte. El iogurt compleix aquesta funció. Però en vista de l'amplíssima oferta comercial de iogurts de diferents varietats, sabors i textures, al ciutadà se li fa difícil escollir. Les diferències entre els uns i els altres es troben en el valor nutricional, ja que tots compleixen la funció de probiòtic. Els desnatats o sense sucres afegits permeten incloure els iogurts en la dieta amb un millor perfil nutricional, apropiats per a aquells que per salut han de seguir dietes terapèutiques de control de greix, sucre i calories. Els que porten més calci es reservaran, en canvi, a persones amb necessitats especials o per a moments de la vida en què calgui una aportació extra d'aquest mineral. Els més cremosos, els ensucrats o els de textura de mousse, es consideren un capritx i, com a tal, s'han de degustar només en moments especials.

Propietats nutricionals

El valor nutricional del iogurt té molts punts en comú amb la llet, a excepció de la lactosa que, en el iogurt, es troba en concentracions mínimes a causa de la seva transformació en àcid làctic. Es tracta d'un aliment font de proteïnes d'alt valor biològic, calci de fàcil assimilació i vitamina B2 o riboflavina. El contingut gras i de vitamines A i D (estan juntament amb el greix) dependrà de si es tracta d'un iogurt normal, enriquit amb nata, amb formatge o sense, o desnatat, i la major part dels greixos són saturats.

El valor energètic varia de forma notable segons la quantitat de greix del producte, igual com dels ingredients afegits durant el procés d'elaboració: nata, sucre, melmelada, fruites fresques o dessecades, cereals, fruites seques, etc. Mentre que un iogurt desnatat amb prou feines arriba a les 50 Kcal i als 0,4 g de greix per unitat, el iogurt cremós, característic pel sabor i la cremositat gràcies a l'addició de nata, té 4 vegades més calories i 12 vegades més greix que un de desnatat. Un autèntic dolç que encara és més calòric si a més de nata és ensucrat. (Vegeu-ne la taula comparativa).

Comparació entre un got de llet sencera (200 ml) i diferents varietats de iogurts (125 g)
Energia (Kcal) Proteïnes (g) Greixos totals (g) Greixos saturats (g) Sucres (g) Calci (mg)
Got de llet 126 6,2 4,4 2,10 9,4 226
Iogurt natural 70 4-6 1,3-3 0,9-2 5-8,5 171,25
Desnatat 50 5,25 0,40 0,22 6,12 175
Cremós amb nata 150 4,7 12,5 7,8 4,4 152
Cremós amb nata i ensucrat 192 4,6 12,5 7,8 14,4 152
Amb calci 70 5,3 1,9 1,25 7,6 400

Font: Taula de composició d?aliments del CESNID. McGraw-Hill Interamericana, 2004.

Per a tots els gusts i necessitats

  • Iogurts desnatats o "de baix contingut en greix". Són els iogurts que no contenen més de 3 grams de greix per 100 g. Si, a més, per la reducció de greix s'aconsegueix que el producte no contingui més de 40 Kcal per 100 g, es pot dir que es tracta d'un iogurt de "baix valor energètic". Són idonis per a les persones a qui agrada menjar iogurts com una forma sana de reduir les calories i els greixos saturats de la dieta.
  •   Iogurts sense sucres afegits. Es caracteritzen perquè no s'ha afegit al producte cap monosacàrid (fructosa, glucosa), disacàrid (sucre, mel), ni cap aliment utilitzat per les seves propietats edulcorants (melmelada, xocolata...). Si els sucres estan presents de forma natural en el producte, s'ha d'indicar en l'etiqueta de la manera següent: "Conté sucres naturalment presents". Aquests iogurts són apropiats per als qui gaudeixen del iogurt com una manera senzilla i sana de reduir les calories i els sucres de la dieta.
  • Iogurts amb més calci. L'aportació de calci en els iogurts normals oscil.la entre els 150 i els 170 mg per unitat (125 g), mentre que un iogurt enriquit en calci pot tenir-ne 400 mg per unitat (125 g), el doble. Els requeriments de calci en les persones adultes són de 900 mg/dia; i entre 1.000 i 1.200 mg per als joves de 10 a 19 anys, embarassades i dones en període de lactància, i majors de 50 anys. Poden ser recomanables per als qui no prenen suficients lactis com a font de calci i no supleixen aquesta deficiència amb el consum d'aliments rics en calci (verdures de fulla verda, sardines en llauna, fruites seques, figues seques i fruites dessecades i llegums). No obstant això, caldria revisar la dieta, perquè després d'observar la tendència d'hàbits alimentaris actuals es pot concloure que la deficiència de calci no sempre es deu a una aportació insuficient, sinó a un consum desproporcionat de proteïna animal (carn), sal/sodi i fòsfor, nutrients que descalcifiquen l'organisme ja que limiten l'absorció de calci i n'afavoreixen l'eliminació. Poc s'aconsegueix si es prenen iogurts amb el doble de calci i se segueix el mateix tipus d'alimentació "acidificant" i "descalcificant".
  • Iogurts amb trossos de fruita. Amb la finalitat de garantir un contingut mínim de iogurt en el producte final, que n'eviti el frau, els iogurts amb fruites, sucs i/o altres productes naturals han de contenir un 70% de iogurt en el producte acabat. Un iogurt amb trossos de fruita no substitueix una ració diària de fruita, no ho hem de confondre. La quantitat de fruita que contenen els iogurts amb trossos de fruita és mínima, i oscil.la entre el 2% i el 11%, la qual cosa es tradueix en els casos més abundants en 14 g de fruita per iogurt. Una poma petita pot pesar 100 g, un maduixot uns 20 g i un gra de raïm, 6 g. La quantitat de fruita consumida d'aquesta manera és ridícula, menyspreable en el còmput del menú de tot el dia.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto