Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Vull engreixar-me i no puc, com ho faig?

No es tracta de satisfer la gana amb menjars abundants, greixosos i molt calòrics, sinó de prendre racions moderades amb una composició nutricional excepcional

Sí, sí, ha sentit bé. No totes les dietes que se segueixen tenen com a objectiu perdre pes. Mentre que moltes persones estan preocupades per perdre aquests quilos que els sobren, unes altres pretenen just el contrari: engreixar-se. La finalitat és la mateixa en tots dos casos: aconseguir una figura amb la qual ens sentim millor i recuperar la salut. Més enllà del motiu concret, l'esforç que ha de fer una persona que desitja guanyar uns quilos és tan important com el de qui necessita perdre'ls. En l'aspecte dietètic, ingerir més calories de les que es gasten és la via principal per a aconseguir-ho, però a algunes persones els resulta molt difícil, gairebé impossible, engreixar-se per sobre d'un pes determinat, malgrat que mengen de tot el que volen i tant com volen. Aquestes persones aconsegueixen el pes que l'organisme entén com a "propi" de l'individu, encara que no es correspongui amb el pes desitjat. Altres persones, com les que pateixen trastorns alimentaris (per exemple, anorèxia), no aconsegueixen engreixar-se perquè no volen, malgrat que una "dieta per a engreixar-se" es converteix per a elles en part essencial de la teràpia. Una cosa essencial també en el cas dels malalts en cures pal.liatives, amb càncer en determinades fases de la malaltia, immunodeprimits, etc. I és que una bona alimentació i la preparació de plats que estimulin la gana ajuda a afrontar amb més garantia d'èxit la recuperació de la desnutrició i, fins i tot, la curació de la malaltia.

No tot val per a engreixar-se

La primera condició per a guanyar pes és augmentar el greix (fins a un límit saludable) i la massa muscular. La base d'aquest propòsit és seguir una dieta equilibrada que aporti més calories de les que gasta l'organisme. Qui estigui sa i prim pot pensar que té via lliure per a menjar el que "menys convé" en la quantitat que vulgui i amb la freqüència que desitgi. Però no tot val per a engreixar-se sense comprometre la salut. No és convenient prendre per esmorzar cada dia productes de brioixeria i rebosteria, prendre pastissos per a les postres, untar el pa amb mantega o acompanyar els menjars amb nates, maioneses o salses similars. La recomanació d'un consum esporàdic d'aquest tipus de productes per ser massa greixosos i/o ensucrats serveix per a tota la població, sense matisos. No hi ha dubte que amb aquesta pràctica s'aconsegueix augmentar de pes, però no és la via més adequada ni la més saludable per a fer-ho.

L'objectiu per aengreixar-se d'una forma sana, sense comprometre la salut ni el funcionament correcte dels diferents òrgans (cor, sistema circulatori, fetge...) és triar aliments que destaquin nutricionalment per ser concentrats en energia però amb una composició en nutrients de qualitat: proteïnes d'alt valor biològic, hidrats de carboni complexos en més proporció que de simples, i preferència pels greixos insaturats sobre els saturats, sense lloc per als greixos trans (àcids grassos parcialment hidrogenats).

El resultat és una dieta que combini aliments i receptes abellidores, del gust de qui necessita menjar més, amb la característica nutricional de ser energètics, proteics i reconstituents. En aquest marc dietètic, l'aportació extra de calories es farà mitjançant la ingesta de cereals i derivats (arròs, cuscús, pasta, pa, amb preferència per les versions integrals), llegums, fruites seques, llavors de sèsam, oli d'oliva i aliments greixosos com les olives o l'alvocat. L'ou (sobretot la clara, que és el patró proteic de referència alimentària), els peixos i les carns magres garanteixen l'aportació proteica de qualitat, juntament amb la combinació encertada de lleguminoses i cereals, i sense que hi faltin els lactis.

No ens oblidem de l'exercici

Una condició que ha d'acompanyar la dieta és la pràctica d'exercici físic regular, una combinació que optimitza l'augment de la massa muscular. Els exercicis localitzats de braços, abdominals, cames o glutis tenen com a finalitat augmentar la massa muscular del cos. El múscul que es va formant pesa, i així es reflecteix en la bàscula. Un altre avantatge de la pràctica d'exercici sobre l'augment de pes és que estimula la gana i millora l'estat d'ànim.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto