Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Alimentació sana: Amanides: alguna cosa més que enciam

Com més acolorida sigui l'amanida, més gran serà la varietat de vitamines i el contingut en antioxidants

Sabor i sofisticació

 Unes hortalisses menys freqüents en les amanides però que aporten un cert toc exòtic són els xampinyons i els bolets laminats, les rodanxes fines de carbassó i albergínia, els espàrrecs verds... Es poden afegir crus o cuits i elaborar així una deliciosa amanida tèbia. Més sofisticades encara són les amanides que inclouen flors com a element decoratiu. Algunes propostes per a iniciar-s'hi són els pètals de rosa acabats de tallar, les flors del taronger i de gessamí, les malves, les violetes o la flor del carbassó. Les flors fan més vistosos i atractius els plats que acompanyen i aporten un sabor i una aroma agradables.

Més acolorida, més nutritiva

El secret per a fer les amanides més nutritives a més de delicioses és saber quins ingredients cal triar i com fer la millor combinació. Com més acolorida sigui l'amanida, més gran serà la varietat de vitamines i el contingut en antioxidants, ja que molts d'aquests components beneficiosos per a la salut es troben en els pigments colorants naturals dels ingredients. Així, per exemple, el betacarotè dóna el color taronja a la pastanaga i el groc intens al blat de moro; el vermell del tomàquet i del pebrot és degut al licopè; i el color morat de la remolatxa i la col llombarda és resultat de l'abundància d'antocianines. La vitamines C, l'àcid fòlic o les vitamines A i E es troben en els vegetals que també disposen de minerals (potassi, magnesi, fòsfor, i calci i ferro). En el moment d'escollir els vegetals, resulta apropiat respectar l'estació natural en què creixen i esperar a l'estiu per degustar els saborosos tomàquets, l'aromàtic cogombre, el gustós carbassó o els cruixents pebrots. D'aquesta manera, el màxim de les seves propietats nutritives està garantit.

Plat únic

Una amanida pot convertir-se en un plat únic perfecte. Per fer-ho, a més d'hortalisses caldrà incloure-hi aliments que aportin carbohidrats, com els cereals i derivats (arròs, cuscús, pasta...), els llegums o la patata. El complement proteic es pot obtenir de dues maneres: o bé barrejant en l'amanida cereals i llegums (com ara amanida d'arròs i cigrons o tirabuixons amb pèsols...) o bé afegint-hi petites porcions de proteïna animal, com tires de pollastre, peix i marisc (tonyina, bonítol, anxoves, sardines, fumats, gambes, llagostins, musclos), ou, etc. Perquè l'amanida sigui un plat més adequat per els qui pateixen dislipèmies (colesterol o triglicèrids elevats), convé escollir la combinació d'amanida vegetal o la que inclou peix i marisc sobre la resta de propostes.

Adobs i salses

 Sabor i equilibri al plat. S'ha de fer un ús moderat dels amaniments, els adobs i les salses amb la finalitat que proporcionin contrast al plat, però sense anul.lar el sabor dels ingredients principals ni desvirtuar l'equilibri nutricional de la recepta. La regla general és afegir-los en la mesura justa i poc abans de servir l'amanida perquè els vegetals no perdin brillantor. Si s'atén la qualitat dels greixos, s'escollirà com a amaniment l'oli d'oliva verge extra per la seva riquesa en greix monoinsaturat i pel poder de baixar el colesterol dolent (LDL) i pujar el bo (HDL). Un adob amb característiques semblants és l'elaborat amb alvocat, també ric en greixos monoinsaturats, o amb fruites seques i llavors com les de sèsam picades, que contenen àcids grassos essencials. Una manera d'innovar és utilitzar barreges diverses: afegir iogurt, una mixtura d'espècies i/o herbes aromàtiques, envinagrats, mostassa o donar-hi un toc més afruitat amb una mica de mel o melmelada de fruites... Un consell per als qui tenen l'estómac delicat és que substitueixin el vinagre per suc de llimona, que encara que és àcid, irrita menys la mucosa gàstrica. Per alleugerir l'adob, és possible afegir-hi només una cullera sopera d'oli d'oliva per comensal, a més de la resta d'ingredients de la vinagreta (vinagre, sal i trossets d'hortalisses o de fruites que donin nom a l'adob: vinagreta de maduixes, de nous i panses, cítrics, pebrots, etc.). L'addició indiscriminada d'ingredients grassos (olis, salses, formatges, conserves...) pot transformar una amanida lleugera i fresca en un plat amb més calories que qualsevol guisat. Una dada: una cullerada sopera de maionesa (20-30 g de salsa) suma unes 200 calories al plat. Les fruites seques, per la qualitat del seu greix, són substituts perfectes d'ingredients energètics com els formatges i les salses, encara que la clau també es troba a afegir-les amb mesura.

Amanides tèbies

Les amanides tèbies destaquen pel contrast de temperatura dels components del plat. Ingredients tan variats com les làmines de bolets i xampinyons, les tires de pebrots, les rodanxes fines de carbassó i albergínia, la ceba caramel.litzada, les tires de pollastre o el marisc (gambes, llagostins, musclos...) s'afegeixen acabats de coure i calents just en el moment de servir l'amanida. Aquestes variants poden resultar més abellidores quan no ve de gust prendre alguna cosa freda. Són propostes interessants l'amanida tèbia amb ofegat de ceba, pebrots vermell i bolets variats i la que porta panses, pinyons i llagostins passats per la paella.

Enciam per sopar?

L'alt contingut en fibra insoluble de l'enciam , més abundant en la part blanca del tronc, pot donar lloc a inflor abdominal. Per això, els qui notin amb freqüència el ventre inflat havent dinat, poden provar a prescindir de l'enciam i altres vegetals de fulla en l'amanida, en particular, als sopars. Si els afecta, de seguida sentiran el ventre més pla. Com a alternativa, es poden utilitzar altres vegetals per a fer les amanides igual d'abellidores i més digestives com ara germinats, ravenets, escarola, endívies, créixens o carxofes.

No obstant això, encara que indigesta en alguns casos, hi ha un altre aspecte interessant per als qui tinguin problemes d'insomni o mala qualitat del son: aquest vegetal conté lactulina, substància sedant del sistema nerviós central, que ajuda a agafar el son.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto