Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Alimentació sana: Amanides: alguna cosa més que enciam

Com més acolorida sigui l'amanida, més gran serà la varietat de vitamines i el contingut en antioxidants

  Fa temps que les amanides van deixar de ser el plat estrella a l'estiu per convertir-se en un dels més recurrents durant tot l'any. Les noves tendències culinàries i de restauració aposten per la seva innovació, tant en la presentació del plat com en el descobriment de noves mescles amb varietat d'aliments, adobs i salses. Des del punt de vista gastronòmic i de l'equilibri nutritiu, el valor afegit de les amanides s'aconsegueix a partir de la combinació encertada i equilibrada d'ingredients de naturalesa diferent -verdures i hortalisses, fruites, llavors, fruites seques, cereals ...-, de colors i de textures i fins i tot de pràctiques culinàries aplicades a alguns dels aliments que conformen el plat. El conjunt té com a resultat amanides saludables amb sabors agradables i colors i textures cridaners, que conviden a degustar-les i a gaudir-ne.

Nous vegetals, nous sabors

 L'ús de vegetals diferents als tradicionals enciam i escarola fa possible millorar la ja de per si mateixa essència saludable de les amanides. Hortalisses com els créixens, la ruca o els canonges han passat de ser considerades "males herbes" a vegetals de luxe, gràcies que s'han donat a conèixer en les cartes dels restaurants més innovadors. Una amanida predisposa a una millor digestió si porta ruca, ateses les qualitats digestives derivades de les substàncies que li atorguen el lleuger sabor amarg que té. Els canonges enriqueixen el plat amb betacarotè, pigment colorant emmascarat pel verd de la clorofil.la. Són també font de vitamina A, que l'organisme aprofita quan en necessita. Els espinacs crus, les fulles més tendres de la xicoira, a més dels branquillons de bròquil, són diferents propostes que converteixen una amanida ordinària en un plat original farcit d'antioxidants. A més d'aportar la nota de color en diverses tonalitats verdes, aquests vegetals es distingeixen en les amanides pel gust seu particular, que convé assaborir i no emmascarar amb vinagretes fortes ni salses contundents.

Combinar amb encert sabors, textures i colors

 La creativitat a la cuina passa per fer petits canvis en plats quotidians com les amanides. A més de les típiques hortalisses com la pastanaga, el tomàquet, la ceba, el cogombre o el blat de moro, les amanides admeten molt bé la combinació acurada d'ingredients amb diferents textures, colors i sabors. Si es desitja prendre un aliment fresc i lleuger, una opció encertada són les amanides vegetals amb fruites fresques pròpies de l'estació. L'amanida de tomàquet, préssec i cogombre o la d'enciams i pastanaga amb maduixes i poma són dos senzills exemples que es distingeixen pel color i la dolçor que proporciona la fruita. La textura i el sabor de la recepta canvia si s'hi afegeixen ingredients poc comuns com els margallons o els germinats. Els primers es venen en conserva i són brots d'una varietat de palmera nana, de color blanquinós i cruixents. Dins dels germinats, els de soja són els més coneguts, si bé es poden provar els d'alfals, de bròquil, de col llombarda o de qualsevol llegum. Tots aquests donen a les amanides un sabor vegetal curiós, un colorit inusual i un plus de vitamines, més abundants pel propi procés de germinació. Les fruites seques i les llavors (sèsam, pipes de carabassa o de gira-sol) donen el toc cruixent a aquestes receptes i reforcen el valor nutricional de la proposta: cap a un plat més energètic, amb una qualitat excel.lent dels greixos i un plus de proteïna. No obstant això , l'equilibri nutricional s'aconsegueix afegint-hi la quantitat apropiada de fruites seques; la justa perquè es notin en l'amanida sense que alterin substancialment l'aportació energètica del plat. Un grapat (25 grams) de fruites seques és la ració recomanada per persona per a un dia.

Amanides preparades i llestes per menjar: nou concepte

La tendència cap a un consum més gran d'aliments preparats i llestos per a menjar també té el reflex en les amanides, un dels plats representatius de la dieta mediterrània. El mercat, atent als nous costums i necessitats, ofereix diverses opcions d'amanides. D'una banda hi ha les compostes per varietat d'enciams i altres hortalisses fresques, netes, sense parts no comestibles, trossejades i envasades en atmosferes modificades. Són productes llestos per menjar i s'han de conservar sempre en refrigeració. D'altra banda hi ha les amanides en conserva, esterilitzades i presentades en pot de vidre, llauna o bol. Els ingredients s'envasen en recipients als quals s'afegeix el líquid de cobertura (aigua, oli, vinagre...) i es tanquen hermèticament com a garantia de seguretat alimentària. Els ingredients més comuns en aquestes amanides en conserva són els pèsols, la pastanaga, els pebrots vermells, la ceba i la tonyina, i algunes hi afegeixen blat de moro, olives, espàrrecs i soja. Una manera de millorar-ne l'aportació de vitamines i minerals és combinar-les amb hortalisses de fulla (enciam, escarola o endívies). Si es barregen amb arròs, pasta o llegums s'aconsegueix un plat únic i nutricionalment equilibrat. Com que es tracta d'un producte processat, porta sal com a conservant, aspecte que cal tenir en compte a l'hora d'amanir .

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto