Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Xocolata, pecat o plaer saludable?

Com més gran és la seva concentració de cacau, més propietats saludables aporta

Propietats: mites i veritats d'un dolç

  No crea addicció, però pot millorar l'estat d'ànim. Els reclams populars confereixen a la xocolata les propietats de ser un estimulant, relaxant, euforitzant, afrodisíac i, fins i tot, antidepressiu. Es parla molt del seu efecte en l'estat d'ànim, però són pocs els estudis que avalen aquesta associació. Alguns ho vinculen a l'acció positiva de certs components del cacau sobre els neurotransmissors relacionats amb el bon estat d'ànim (dopamina). Es parla del paper de les metilxantines (cafeïna i teobromina) pel seu efecte estimulant lleu, i de la feniletilamina i l'anandamida, tots aquests compostos del cacau, en relació amb la sensació de plaer i benestar que s'experimenta després del seu consum. Per mitjà d'aquestes associacions fisiològiques, s'ha tractat de donar explicació al consum exagerat que moltes persones fan d'aquest dolç quan noten que els alleuja el malestar i els ajuda a combatre l'abatiment. La revisió més exhaustiva sobre els efectes de la xocolata en l'estat d'ànim arriba des de l'Escola de Psiquiatria de la Universitat de Nova Gal.les del Sud (Austràlia). Els autors conclouen que quan es menja xocolata en resposta a un estat d'ànim de tristesa, irritabilitat o ansietat com a estratègia per a la millora de la salut emocional, aquesta pot proporcionar algun tipus de sensació transitòria "reconfortant", la qual cosa confirma la dita popular que diu que "la xocolata és més barata que la teràpia i no necessita una cita".

  • Xocolata i migranya. El cacau i les xocolates presenten quantitats apreciables d'amines (tiramina, histamina i feniletilamina). Hi ha estudis en la literatura científica que relacionen aquestes substàncies amb l'aparició d'episodis de migranyes, però també hi ha uns altres que no troben cap base científica per a aquesta associació. El detonant de la migranya és multifactorial i la participació d'aquestes substàncies no s'ha pogut establir de forma concloent.
  • Xocolata i acne. La dieta s'ha considerat sempre com una causa important en el desenvolupament de l'acne, una de les malalties de la pell més freqüents. La revisió més recent sobre aquest tema conclou que no hi ha proves clares que la xocolata sigui responsable de l'aparició de grans i barbs. El treball informa que l'acne es deu a una producció excessiva de sèu causada per factors hormonals, i no exclusivament dietètics.
  • La xocolata engreixa. La xocolata és un dolç amb alta densitat energètica que porta sucres i greixos. El consell és prendre-la en petites dosis o de forma esporàdica. Un aliment no és l'únic responsable del sobrepès o de l'obesitat. El conjunt d'una dieta desequilibrada i hiperenergètica i l'absència d'activitat física són els grans culpables del guany de pes.
  • Provoca càries. És cert que la xocolata com a aliment ensucrat és un aliment cariogen (agent productor de càries). No obstant això, en la formació de la càries influeix a més del sucre altres factors com la textura dels aliments, l'adhesivitat a les dents (caramels tous i enganxosos, galetes, pa torrat...), i la higiene bucal. L'efecte negatiu del cacau es redueix si la xocolata es menja amb altres aliments i després de menjar es raspallen les dents.

Les diferents xocolates

  •   El cacau és l'ingredient bàsic de les xocolates i el que determina la qualitat organolèptica, nutricional i les qualitats saludables del producte. De fet, com més percentatge de cacau conté la xocolata, millor és la seva qualitat. La barreja dels derivats del cacau amb el sucre (i amb llet segons la classe) dóna lloc als diferents tipus: xocolata negra (en les diferents proporcions de cacau), amb llet i blanca.
  •   La negra, que és el resultat de la barreja de la pasta i de la mantega de cacau amb sucre, és una de les més preuades pel seu sabor amarg i pur. No se li afegeix cap altre producte excepte algun additiu. Aquest tipus de xocolata ha de presentar com a mínim el 50% de pasta de cacau. A partir d'aquesta quantitat s'aprecia l'amargor del cacau. Els percentatges de 70%, 85% o 99% que apareixen en l'etiqueta de les xocolates negres fan referència també al contingut en pasta de cacau; com més quantitat, més amargor i més propietats saludables.
  •   La xocolata amb llet és la més consumida per la població. És fruit de la barreja de llet (descremada o sencera) i pasta de cacau. Així s'obté la xocolata amb llet popular (fina o extrafina) o amb llet desnatada. En aquest cas, la proporció de pasta de cacau ha d'estar per sota del 40%.
  •   D'altra banda, la xocolata blanca s'obté només a partir d'usar mantega de cacau, un mínim d'un 20%, barrejada amb sucre, llet i additius. No conté pasta de cacau i per tant no té les propietats antioxidants d'aquest component del cacau.

Aquestes són les xocolates bàsiques. A totes aquestes es poden afegir fruites seques, senceres o trossejades, o cereals, la quantitat dels quals oscil.la entre el 8% i el 40%, o altres ingredients com ara fruites senceres o trossejades, confitades o dessecades.

Des de l'òptica nutricional, la xocolata i els seus derivats són aliments molt energètics per l'alt contingut de carbohidrats i de greixos. El greix prové sobretot de la mantega de cacau, que és l'oli que s'obté després d'esprémer els grans de cacau mòlts. En aquesta predominen certs àcids grassos saturats com l'esteàric, que, a diferència d'altres àcids de la seva mateixa família, no tenen relació amb l'augment de les xifres de colesterol en la sang. La seva aportació de proteïnes és mínima, tret que s'hi afegeixi llet o derivats. La xocolata és un aliment tònic, ja que conté teobromina, una substància estimulant del sistema nerviós, similar a la cafeïna del cafè o a la teïna del te, però de menys intensitat pel que fa a l'efecte excitant. La moderació és la millor recepta per al consum habitual de xocolata en el context d'una dieta equilibrada i saludable. Una ració saludable serien uns 20 grams al dia.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto