Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

^

Fruita seca, de tot cor

És un aliment que ajuda a prevenir malalties cardiovasculars, facilita el trànsit intestinal i actua com a antioxidant

Millor crua

  No només és convenient menjar la fruita seca crua perquè es digereix millor. Un altre motiu de pes és que molts dels seus beneficis desapareixen quan es consumeix fregida, salada i, en general, envasada. De manera habitual, la fruita seca fregida no es ven a granel, com passa amb la fruita seca crua, sinó que s'adquireix al mercat ja envasada i sense especificar l'origen del greix utilitzat en la fregida, o simplement s'informa dels ingredients amb el terme "greix vegetal". Aquesta denominació pot confondre el consumidor, que ho relaciona amb efectes beneficiosos sobre la salut per la procedència vegetal del greix. Tanmateix, l'oli usat pot ser de coco o del palma, més econòmics que altres olis, però amb un alt contingut en greixos saturats. Per tant, no reuneixen les propietats cardiosaludables que ofereixen altres olis com el d'oliva o el de llavors (de gira-sol, blat de moro o soja). Per a evitar efectes indesitjats, convé llegir les etiquetes dels productes que es volen adquirir i escollir, si és possible, aquells en què s'indiqui el tipus d'oli utilitzat.

A més de fregida, la fruita seca també s'ofereix torrada o salada. L'inconvenient és que part de la vitamina E es destrueix durant el procés de torrat. En el cas de la salada cal tenir en compte que el consum ha de ser moderat si se segueixen dietes controlades en sodi per problemes d'hipertensió o retenció de líquids.

Fruites seques, una per una

  •   Nou. És la fruita seca més saludable per al cor. Gran part dels greixos que conté són insaturats, raó per la qual resulta idònia per a cuidar i enfortir el sistema coronari. A més, la nou aporta vitamina E, un antioxidant que ajuda a prevenir l'envelliment prematur i determinats tipus de càncer. És molt recomanable durant la menopausa.
  •   Avellana. Destaca per l'aportació en fibra vegetal, per la qual cosa es recomana incloure-la en la dieta dels qui pateixen de restrenyiment. La quantitat recomanada és d'uns 25 grams al dia, cinc vegades a la setmana. Les avellanes també són molt riques en àcid oleic.
  •   Ametlla. És molt valuosa per a aquelles persones que pateixen d'intolerància als productes lactis, gràcies a l'elevat contingut en calci que té. Així, es calcula que 100 grams d'ametlles aporten el mateix calci que un got de llet, encara que no se n'ha de descurar l'elevada aportació energètica. El percentatge de greixos insaturats és similar al de la nou i també és rica en vitamina E.
  •   Castanyes. La seva quantitat de greix és similar a la dels cereals (al voltant del 2%) i, per tant, molt inferior a la de les altres fruites seques (50%). Entre els nutrients reguladors que conté, hi destaquen el potassi (500 mg/100 g) i els folats. Aquestes propietats, juntament amb un contingut en aigua que representa gairebé la meitat del seu pes, fan de la castanya una de les fruites seques amb un contingut calòric més baix. Per la moderada aportació energètica que té, es pot consumir de manera controlada fins i tot en cas de sobrepès i obesitat.
  •   Cacauet. Encara que per l'origen es classifica dins dels llegums, la seva composició nutritiva s'assembla més a la de la fruita seca. El cacauet conté principalment àcid oleic (greix monoinsaturat) i una proporció important d'àcids grassos poliinsaturats.
  •   Pipes de gira-sol. La sal afegida és un inconvenient per a les pipes de gira-sol. Sempre que sigui possible, és preferible consumir-les sense sal i no s'han de prendre "a més de" la dieta habitual, sinó en substitució d'altres aliments o aperitius més grassos.
  •   Festuc. Comparteix amb la resta de fruites les mateixes propietats saludables, però és un dels que aporten una quantitat de fibra més alta i també és el més calòric, juntament amb el pinyó, la nou i l'ametlla. El seu consum regular redueix la pressió arterial i combat l'anèmia. El festuc o pistatxo és el substitut perfecte d'aliments rics en greix com les crispetes de blat de moro, les patates xip i altres aperitius menys saludables.
  •   Anacard. Les llavors es mengen torrades i són molt riques en magnesi.
  • Pinyó. Es tracta de la fruita seca més rica en greix. Aquesta particular composició fa que es faci ranci ràpidament, i més encara en presència d'oxigen (aire), llum i altes temperatures.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto