Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Fruita seca, de tot cor

És un aliment que ajuda a prevenir malalties cardiovasculars, facilita el trànsit intestinal i actua com a antioxidant

  La fruita seca viatja en el furgó de cua dels aliments. Les estadístiques mostren que el seu pes en la dieta és, com a mínim, escàs. El seu consum als països mediterranis amb prou feines arriba als sis grams per persona i dia, una xifra que és pràcticament insignificant si es té en compte que un grapat representa entre 25 i 30 grams. El motiu principal del seu desterrament culinari es fonamenta en la creença popular que les nous, les avellanes, els festucs o pistatxos i qualsevol altra fruita seca contenen molt greix i, per tant, moltes calories. I ja se sap: a més calories, més pes. Tanmateix, els estudis i els assajos clínics demostren que hi ha una relació inversa entre el consum de fruita seca i el guany de pes corporal. Fins i tot es creu, segons una investigació elaborada el 2007 per la Universitat de Navarra, que les persones que segueixen una dieta mediterrània amb un alt contingut de fruita seca engreixen menys que els qui no n'ingereixen. Lluny de contribuir al sobrepès, la fruita seca és un dels grups d'aliments més complets. Aporten energia, proteïnes, vitamines, fibra i greixos saludables. Per això, els experts en salut i nutrició de EROSKI CONSUMER aconsellen incloure-la en la dieta de forma habitual i consumir-ne de forma moderada, ja que renunciar-hi comporta dir adéu a un veritable còctel d'energia per al cos i a altres propietats saludables de les quals la fruita seca pot presumir.

Recomanable per al cor

  Les fruites seques són llavors pobres en aigua i riques en greix -com la nou, l'anacard, l'ametlla, l'avellana, les pipes i el cacauet- o en hidrats de carboni -com la castanya i la gla-. Encara que es relacionen amb les fruites dessecades (panses, orellanes o figues), hi tenen poc a veure ja que el perfil nutritiu de les dues és molt diferent. Aquestes últimes són calòriques pel contingut en sucres, però no en greixos.

La fruita seca, i en particular les nous, pot exercir un efecte preventiu de les malalties cardiovasculars, amb l'excepció de la fruita seca salada, com les pipes, per la seva aportació de sodi. Són grasses, d'això no hi ha dubte, però el seu greix és insaturat o, el és que el mateix, saludable. Per això, el seu consum habitual i moderat redueix els nivells de colesterol LDL (colesterol dolent), augmenta el colesterol HDL (beneficiós) i protegeix contra el desenvolupament de l'arteriosclerosi. S'estima que consumir fruita seca 5 vegades a la setmana redueix en un 51% el risc de sofrir un infart de miocardi.

Aquestes propietats poden ser fins i tot millors si la fruita seca s'incorpora a una dieta equilibrada com a substitut natural d'aliments rics en greixos saturats com la mantega, els lactis sencers, els embotits i els productes de brioixeria elaborats amb mantega o, pitjor encara, amb olis parcialment hidrogenats (greixos trans).

Les proteïnes que aporten són també d'un alt valor biològic. Combinades amb altres aliments (lactis, cereals o llegums), constitueixen una de les principals fonts d'aquest nutrient. Tanmateix, la fruita seca, i particularment els cacauets, pot causar al·lèrgies, i encara que el greix sigui beneficiós, les persones amb problemes a la vesícula biliar i al pàncrees o amb dificultat per a l'absorció de greix no han de menjar de manera habitual la fruita seca més grassa. La classificació és encapçalada pels pinyons (68% de matèria grassa), les nous (64%) i les avellanes (62%), seguits de les ametlles (54%) i els festucs (53%). Les menys grasses, i les úniques que baixen del 40% de greix, són les castanyes (2%).

Energia de butxaca

  Per l'alt valor energètic que té, la fruita seca és aliada d'esportistes i persones amb un treball que requereix una gran activitat física. I no només això. El contingut mineral de la fruita seca és superior al de la resta de fruites. Destaca per l'alt contingut en magnesi, fòsfor, potassi, calci i ferro, indispensables per a un correcte desenvolupament corporal i de la capacitat intel·lectual. Per això és especialment indicada per a estudiants i per a adolescents. La seva aportació d'oligoelements com el zinc i el seleni constitueix una potent acció antioxidant (són substàncies que protegeixen dels radicals lliures, causants de l'envelliment i de malalties com el càncer). Quant a les vitamines, la fruita seca manca en general de vitamina C però constitueix una de les fonts vegetals més abundants en vitamina E, també de propietats antioxidants. A més, el seu contingut en fibra vegetal, , relativament elevat, afavoreix el trànsit intestinal i ajuda a prevenir el càncer de còlon. Això sí, la digestió de la fruita seca és prolongada pel gran contingut de greixos que té. Amb la finalitat d'augmentar-ne la digestibilitat, convé menjar la fruita seca crua o poc torrada (no fregida), no ingerir-ne més de 50 grams i mastegar-la bé.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto