Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Aperitius saludables | Iniciativa europea per a infants | Menú per a eliminar toxines | Cafeïna i deshidratació | Ous ferrats i indigestió

Claus per a uns aperitius saludables

  El gust dolç no sempre s'obté de la ingesta de llepolies i postres. Tampoc un aperitiu salat no s'ha d'associar sempre amb patates fregides. Hi ha alternatives més saludables per a picar alguna cosa entre hores:

Aperitius dolços:

  • Un grapat de panses i altres fruites dessecades (orellanes, prunes...).
  • Broquetes o una macedònia de fruites de temporada.
  • Granissats i gelats de fruites.
  • Iogurts barrejats amb trossos de fruites.
  • Gelatines amb fruites de temporada trossejades.
  • Postres sense ensucrar aromatitzades amb canyella i clau.

Aperitius salats:

  • Coquetes d'arròs i de blat de moro natural, sense sal afegida.
  • Bastonets de pa amb llavors.
  • Flocs de blat de moro sense sucre.
  • Crispetes casolanes.
  • Un grapat de pipes, de nous o d'altres fruites seques.
  • Vinagretes (cogombrets, cebes tendres...).
  • Patés de vegetals: xampinyó, albergínia...

Saludable no vol dir poc calòric. Alguns d'aquests aperitius són calòrics, encara que també aporten nutrients essencials.

Iniciativa europea per a infants: La colla saborosa: menja, beu i mou-te!

  "Mai no és massa aviat per a aprendre ni massa tard per a canviar". Aquest és el lema amb què arrenca l'última iniciativa europea dirigida per l'Àrea d'Agricultura i Desenvolupament Rural de la Comissió Europea. Des de la pàgina web oficial i per mitjà d'uns curiosos personatges (tots són aliments) que integren "la colla saborosa" es guia els infants perquè aprenguin a escollir els aliments que més els convenen.

La iniciativa de foment d'hàbits alimentaris es complementa amb un espectacle mòbil que es traslladarà a diversos centres educatius, on s'aplicaran programes de distribució de fruites i llet. De moment, l'exposició itinerant preveu visitar algunes escoles de Bèlgica, Estònia, França, Irlanda, Lituània, Polònia i el Regne Unit.

Aquesta web integra jocs i concursos amb preguntes sobre aliments i nutrients en forma d'"Històries delicioses", "Consells de la setmana" i "Exposició itinerant". Per a participar-hi, n'hi ha prou que cada nen s'hi registri i empleni un formulari d'inscripció. Cada setmana es plantegen qüestions que han de resoldre i enviar-les per correu electrònic. Després es publicarà a la web la llista de guanyadors. Aquest portal també ofereix un espai per a professors i pares, amb un denominador comú: enfortir bons hàbits alimentaris a través d'una educació alimentària correcta.

Però aquesta iniciativa no és l'única. Des de CONSUMER EROSKI s'ha posat en marxa l'Escola per a prevenir l'obesitat infantil on s'explica de manera clara i amena els avantatges de seguir una alimentació sana i equilibrada. L'Escola en línia d'obesitat infantil permet als infants i adolescents descobrir per si sols els hàbits alimentaris més adequats, i dota els progenitors i els educadors de recursos per a abordar aquest tema. L'Escola està dividida en quatre grans apartats: infants de 6 a 10 anys i de 10 a 14, adolescents de 14 a 18 anys, i pares, mares i educadors.

Menú per a eliminar toxines

  • Esmorzar: Crema d'arròs integral biològic. Te.
  • La crema d'arròs s'elabora torrant l'arròs durant uns minuts; després, es cobreix amb aigua (8 parts d'aigua per cada part d'arròs), s'hi afegeix sal marina i, quan bulli, es deixa cuinar a foc lent durant dues hores. Es passa pel passapuré i es menja tal qual, adornat amb canyella (toc dolç) o amb llavors de sèsam i pipes de carabassa (toc salat).
  • Dinar: Sopa de miso (pasta de soja fermentada, digestiva) amb pastanaga, ceba i pèsols. Arròs integral biològic amb carabassa adornat amb unes gotes de tamari (salsa de soja, blat i sal).
  • Sopar: Sopa de miso amb porro. Verdures en capes (ceba, pastanagues, col, nap...) cuinades a foc mitjà sense remenar durant 45 minuts.
  • El consell: Complement de carbó vegetal indicat com a detoxificant puntual. És capaç de fixar sobre la seva superfície substàncies, bacteris, toxines i gasos que no siguin saludables per a l'organisme. Ajuda a reduir la inflor originada per les fermentacions intestinals produïdes pel consum exagerat de sucres. Es recomana prendre'l dues hores abans de cada àpat i acompanyat d'aigua. Abans de prendre aquest complement, convé consultar el metge o el nutricionista en cas d'estar medicat o de tenir problemes de salut.

Consultori

 

He sentit a dir que prendre cafè o begudes amb cafeïna té un efecte deshidratant i que augmenta la necessitat de consumir líquids. És cert?

  La cafeïna és una substància amb efecte diürètic si es consumeix en quantitats superiors als 250-300 mg al dia. Sobrepassat aquest límit, equivalent a tres tasses de cafè, pot causar una pèrdua més gran d'aigua i, per tant, una major necessitat de compensar aquests líquids perduts. No obstant això, les begudes amb cafeïna també proveeixen d'aigua, de manera que el seu consum moderat s'entén com una forma més d'hidratació. Els estudis realitzats en humans han mostrat que una quantitat moderada de cafeïna, ja sigui per mitjà del cafè o pels refrescs de cola, no incrementa la pèrdua de líquids com per a necessitar beure més. Les autoritats sanitàries nacionals i internacionals recomanen el consum d'entre quatre i sis gots diaris de líquid, amb preferència per l'aigua, com la millor forma d'hidratació. Aquesta quantitat se sumaria a l'aigua que aporten els aliments més aquosos com ara les fruites, hortalisses i verdures, la llet, l'arròs, la pasta i els llegums que es rehidraten durant la cocció.

Per què els ous ferrats són indigests?

  De totes les modalitats de cocció d'aquest aliment, l'ou dur és en teoria el que resulta més indigest. Això es deu al fet que el rovell, la part que concentra els greixos, està coagulat i s'alenteix l'acció de les lipases que contribueixen a la digestió dels greixos. Ara bé, la sensació d'indigestió és molt personal, de manera que cada individu experimentarà quin aliment, en quina quantitat i de quina manera li resulta més o menys indigest.

Pel que fa a l'ou ferrat, s'entén que quan es fregeix un aliment la seva quantitat de greix augmenta perquè absorbeix part de l'oli usat en la fregida. No obstant això, l'ou registra una absorció d'oli limitada, per la qual cosa no hi influeix tant la quantitat d'oli amb què es fregeixi. Si un ou mitjà (60 grams) conté al voltant de 6,5 grams de greix, després de fregir-lo aquesta quantitat augmenta a uns 8,8 grams. Aquest suplement de greix, el component que pot fer de l'ou ferrat un aliment més indigest, no és substancial.

Sí que és rellevant que la fregida es faci de forma correcta: amb oli abundant, calent però sense arribar al punt de fum, net d'impureses i de restes de fregides anteriors.


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto