Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > El mès práctic > Consells

Λ

Com reconèixer i combatre la fatiga al volant

La fatiga augmenta el temps de reacció i disminueix la capacitat per a processar informació i calcular distàncies i velocitats

La fatiga generada per la falta de descans i de son, els embussos, la calor excessiva o la deshidratació, entre altres factors, estan darrere del 30% dels accidents de trànsit, per sobre d'altres causes com l'estat de les carreteres o les condicions meteorològiques adverses. El principal problema de la fatiga és que és un enemic silenciós. De fet, el 64% dels conductors no n'identifica els símptomes.  

Els desencadenants de la fatiga

  • La falta de son
  • L'absència de descans durant els trajectes llargs
  • Els àpats abundants i pesats
  • La deshidratació
  • El consum d'alcohol
  • La roba inadequada
  • La calor i la llum excessives de les hores centrals del dia

La fatiga ha fet acte de presència si...

  • Sentim necessitat de moure'ns i de canviar de postura constantment mentre conduïm.
  • Tenim sensació de braços i peus dormits
  • No parem de tocar-nos la cara o el coll
  • Notem malestar i cansament general
  • Tenim tensió al coll
  • Ens piquen els ulls i parpellegem de forma constant
  • Tenim brunzit d'oïdes
  • Ens "pesa" el cap
  • Comencem a sentir somnolència, badallem i ens estirem amb freqüència
  • Ens equivoquem en canviar les marxes
  • Ens costa concentrar-nos en la carretera i efectuem maniobres gairebé inconscients

Com evitar-ne l'aparició

  •  Abans d'emprendre un viatge llarg, dormim prou. No ens posem al volant després d'una jornada de treball sense haver descansat.
  • Carreguem l'equipatge al cotxe la nit anterior a la sortida. Evitarem arrancar al matí amb un estrès suplementari perquè no ens entren tots els paquets, perquè s'allarga la tasca de càrrega i ja sortim amb un retard que no havíem previst.
  • Al volant vestim roba còmoda i ampla. Les peces estretes i ajustades impedeixen la llibertat de moviments, poden dificultar la circulació de la sang i generen estrès en el conductor.
  • Procurem no viatjar en els moments del dia en què el nivell de vigilància és menor, és a dir, entre les dues i les cinc de la matinada i entre la una i les quatre de la tarda.
  • Evitem les hores més caloroses del dia per a viatjar, sobretot si el nostre vehicle no disposa d'aire condicionat.
  • Ajustem bé el seient, el recolzacap i el volant del vehicle.
  • Conduïm a la velocitat recomanada (com més alta és la velocitat, més atenció es requereix i abans apareix la fatiga).
  • Mantinguem la temperatura interior del cotxe entre 20 i 21 graus.
  • Si prenem medicaments, comprovem si afecten la conducció.
  • No ens enganyem, la música forta o l'aire fresc a la cara només serveixen per a maquillar temporalment una realitat.
  • Cada dues hores, o cada 150 o 200 quilòmetres, fem parades entre 10 i 15 minuts. Les persones grans han d'aturar-se cada hora o hora i mitja.
  • Si viatgem amb xiquets les aturades hauran de ser més nombroses que en una situació normal. Els més menuts no entenen i, si s'avorreixen, estan cansats o no es troben bé, fan la murga i alteren els nervis del conductor.
  • Perquè el descans siga efectiu, quan sortim del cotxe fem un passeig, movem-nos i fem algun exercici. Si tenim símptomes de somnolència, no ho dubtem, una becada d'uns 15 o 20 minuts és el millor per a restaurar els nivells de vigilància.
  • Refresquem-nos la cara amb aigua freda.
  • Evitem els àpats abundants i pesats.
  • Tan important com no menjar en excés és evitar la hipoglucèmia, és a dir, uns nivells molt baixos de sucre en sang. No obstant això, tampoc abusem dels productes ensucrats. Els glúcids -fècules i sucres- afavoreixen la somnolència entre mitja i una hora després de ser ingerits./
  • Bevem aigua en abundància perquè la deshidratació no cause fatiga muscular i somnolència.
  • No tastem l'alcohol si hem de conduir.
  • Tinguem a mà algun caramel o xiclet per a prendre cada cert temps. Segons un estudi del Grup de Seguretat Vial i Accidents de Trànsit (GSVAT), tant mastegar com assaborir mantenen els nivells d'atenció del conducte i redueixen el risc de quedar-se adormit al volant.
  • Portem sempre ulleres de sol. Usem-les especialment a les hores centrals del dia per a reduir la fatiga de la vista.

Hem de saber que...

  • Entre les 4 i 6 hores de conducció, el temps necessari per a calcular les distàncies i les velocitats augmenta en un 63%, el temps de reacció augmenta un 86%, i es redueix a un 60% l'atenció selectiva i la capacitat de processar informació rellevant per a la conducció.
  • La falta d'hàbits com descansar cada dues hores, fer estirades i prendre líquids (sense alcohol) incrementa entre un 10% i un 14% el risc de tenir un accident.
  • Segons un estudi del RACE, al cap de 17 hores despert i en activitat, els reflexos disminueixen tant com si tinguéssem 0,5 grams d'alcohol en sang.

Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto