Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Alimentació i circulació de la sang: La dieta influeix en la circulació

Prevé trastorns que deriven d'una mala circulació i alleuja alguns de les seues molestos símptomes

Les varices, les hemorroides i fins i tota la cel.lulitis i la pesadesa i inflor de les cames són trastorns més o menys molestos, que encara que en la majoria dels casos no són greus, afecten la vida de qui els sofreix. Tots aquests trastorns estan provocats per diverses causes però tenen un denominador comú: la mala circulació de la sang. I la dieta té un paper important tant en la prevenció d'aquests trastorns com en l'alleugeriment dels dolorosos símptomes.

L'aparell circulatori

  Per a entendre com pot influir l'alimentació en la circulació de la sang, fent-la més o menys fluida, prevenint trastorns o alleujant els símptomes que es deriven d'una mala circulació, convé conèixer succintament el paper de l'aparell circulatori.

L'aparell circulatori està format pel cor, les artèries, les venes, els capil.lars i la sang, i s'encarrega de proporcionar oxigen i nutrients a les cèl.lules a través de la sang. El cor bomba sang oxigenada procedent dels pulmons i la impulsa a través de les artèries i els capil.lars cap a les cèl.lules de tot el cos. Després d'arribar a les cèl.lules, la sang torna al cor a través de les venes i s'oxigena de nou als pulmons. Per tant, qualsevol element que obstruïsca el pas de la sang per les artèries o les venes provoca un trastorn en la circulació sanguínia. L'arteriosclerosi deguda al dipòsit de colesterol, greix i substàncies de rebuig de la sang, és la causa més comuna d'obstrucció arterial, i si no es tracta a temps pot provocar un infart. Si la sang és molt densa, es poden formar coàguls que impedeixen la normal circulació, fet que pot donar lloc a trombosi. La mala circulació venosa pot provocar també trastorns menys greus però molestos com ara varices, hemorroides i cel.lulitis.

Consells per a millorar la circulació

  • Estirar-se amb les cames enlaire uns minuts cada dia.
  • Gitar-se sobre el costat esquerre del cos per a dormir.
  • Dormir amb les cames una mica elevades (amb l'ajuda d'un coixí sota els peus).
  • La calor no és aliada de la circulació, produeix vasodilatació dels capil·lars, i això pot provocar més inflor, pesadesa, cansament i dolor. Per aquesta raó no són convenients les saunes o els banys calents. És recomanable dutxar-se amb aigua temperada i acabar amb un raig d'aigua freda a les cames.
  • Fer exercici activa la circulació: caminar, caminar de puntetes, flexionar les cames, nadar, córrer, moure les cames mentre s'està assegut.
  • Fer massatges als peus i les cames sempre de baix a dalt, del turmell a la cuixa.
  • Fer servir roba còmoda, mitges i mitjons que no oprimisquen, sabates còmodes, etc.
Els aliments i la circulació de la sang
Nutrients aconsellats Per què? Quins aliments en contenen? Quina ració és necessària?
Fibra Afavoreix el trànsit intestinal i una defecació sense esforç. Això fa que no augmente la pressió abdominal i no es debiliten les parets de les venes i de la paret del còlon; hi ha menys risc de sofrir restrenyiment, varices i hemorroides. Les fruites dessecades (prunes panses i semblants), els fruits secs, els llegums, les verdures i hortalisses, la fruita fresca i els cereals integrals. El segó de blat o avena.

Cal prendre 3 peces de fruita, una ensalada i una mica de verdura (com a primer plat o com a guarnició del segon) cada dia.

Triem aliments integrals: el pa, la pasta, l'arròs...

Incloem en la dieta diària una ració de fruits secs o dessecats (cinc nous o un grapat d'altres fruits secs).

Antioxidants Protegeixen enfront dels radicals lliures, substàncies causants de l'envelliment i del deteriorament de les parets d'artèries i venes. Afavoreixen el bon estat dels vasos sanguinis, tenen acció antiinflamatòria i vasoconstrictora. Els vegetals en general. Els més rics: alvocats, baies (móres, maduixes, móres roges, nabius), cols en general, pastanagues, cítrics, raïm, cebes, espinacs i les tomaques.
Potassi Afavoreix l'eliminació d'aigua, la qual cosa és beneficiosa en cas de tenir les cames inflades o patir retenció de líquids. Les fruites dessecades, els fruits secs, el germen de blat, els llegums, les hortalisses i verdures, les fruites, els cereals integrals, els peixos i les carns.
Àcids grassos poliinsaturats Redueixen el colesterol i els triglicèrids sanguinis, fet que evita l'arteriosclerosi. Fan més fluida la sang, en disminueixen la viscositat i actuen com a antiagregants, la qual cosa redueix el risc que es formen trombes o coàguls. Els olis de llavors (de gira-sol, de blat moresc, de soja), les margarines vegetals, els fruits secs (en especial, nous i ametles), els peixos blaus i l'oli de fetge de bacallà. Convé combinar en la dieta l'oli d'oliva i llavors.
Incloem habitualment una ració de fruits secs (un grapat són 20-30 g).
Prenem peix blau almenys 2 vegades a la setmana.
Aigua Facilita l'eliminació de toxines i la depuració de la sang, fa que la sang estiga més fluida. Sense la quantitat adequada d'aigua la velocitat de la sang disminueix. L'aigua, els sucs, els liquats, els caldos, les sopes, les infusions... Plantes amb major poder diürètic: dent de lleó, té..., amb el consell d'un professional. Cal prendre entre 6 i 8 gots d'aigua (també poden ser sucs o semblants) cada dia.

Nutrients desaconsellats Per qué? Quins aliments caldria disminuir?
Sodi L'excés de sodi (component de la sal) reté líquids, la qual cosa obliga el cor, el fetge i els ronyons a treballar per sobre de les seues possibilitats. Aquest excés es relaciona amb trastorns circulatoris i de retenció de líquids, i empitjora la inflor a les cames. La sal i els aliments salats: conserves de tota classe, patates fregides i semblants, sopes de sobre, salses, olives, confitats, pa, pastes dolces, galetes, embotits, formatges curats, carns i peixos salats o fumats, precuinats.
Greixos saturats L'excés de greix saturat tendeix a augmentar els nivells de triglicèrids i de colesterol plàsmics, la qual cosa afavoreix l'arteriosclerosi i augmenta la viscositat de la sang, fet que pot provocar trombosi. Mantega, nata, embotits, cansalada, rebosteria industrial, precuinats.

A més, hi ha aliments que per la seua composició afavoreixen la dilatació de les venes, fet que empitjora les hemorroides i les varices, o dificulten el treball de depuració de la sang que fa el fetge, i això no ajuda a millorar la cel·lulitis: menjars picants o molt especiats, begudes alcohòliques, xocolata, cafè i dolços.


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto