Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > El mès práctic > Consells

Λ

Ergonomia infantil: El mal d'esquena també és cosa de xiquets

Quatre de cada deu xiquets i la meitat dels adolescents pateixen de mal d'esquena, fet que redueix la seua activitat diària i la qualitat de vida

  El curs escolar ja ha començat i, amb aquest, també el risc que els estudiants patisquen malalties d'esquena, a causa, entre altres factors, del transport d'un pes excessiu en bosses d'escola i motxilles, dels hàbits de postura incorrectes o del sedentarisme. En l'actualitat, gairebé el 42 % dels xiquets menors d'11 anys pateixen de mals d'esquena. Aquesta xifra s'incrementa, fins al 51 % en els xiquets i el 69 % en les xiquetes, entre els 13 i 15 anys. Motxilles menys pesades, esports i exercicis que enfortisquen la musculatura de l'esquena i una postura correcta quan estiguen asseguts són alguns dels hàbits que cal seguir per a mantenir sana l'esquena dels més petits.

Motxilles: com s'han d'utilitzar

  • Un dels factors que potencien que el pes de la motxilla produïsca un risc físic en els escolars és el temps que carreguen amb aquest pes. Com més temps passe, pitjors seran les malalties.  
  • El més aconsellable per a transportar el material escolar és fer servir una motxilla amb rodes i d'altura regulable o, com a segona opció, una motxilla còmoda, de tirants amples i encoixinats, de manera que el pes estiga pròxim al cos i repartit entre les dues espatlles.
  • Si triem una motxilla amb rodes, decidim-nos per un disseny que ens permeta ajustar-la a l'altura del nostre fill o filla i arrossegar-la de forma còmoda i ergonòmica.
  • Si preferim una motxilla d'anses, la grandària no ha de ser superior a la del tors del xiquet o xiqueta, i convé que tinga un cinturó encoixinat al nivell de l'abdomen o del pit per a ajudar a distribuir el pes entre més grups musculars del cos, a més de múltiples compartiments per a repartir el pes dels diferents objectes.
  • Procurem que els xiquets porten la motxilla enganxada al cos i relativament baixa (en la zona lumbar o entre els malucs, just per sobre de les natges).
  • Ensenyem-los a utilitzar una tècnica adequada per a alçar la càrrega. Han de doblegar els genolls i fer la força amb les cames quan alcen una càrrega pesada.
  • Ordenem-los la motxilla, instal.lant els elements més pesats prop de l'esquena, i mantenint-la permanentment ordenada, amb cada cosa al seu lloc.
  • Intentem que transporten el mínim pes possible.

Evitar mals costums

  • No s'ha d'utilitzar la motxilla com una bossa de mà o una bandolera. Si només s'usa una ansa, es produeix l'asimetria en la càrrega i es flexiona lateralment la columna.
  • Si les anses són estretes i es claven a les espatlles poden interferir en la circulació sanguínia i el sistema nerviós.
  • Evitem que carreguen amb més del 10 % del seu pes. La càrrega els ha de permetre caminar dreçats, sense recolzar-se ni balancejar-se.
  • Si la motxilla és molt pesada, arquejaran cap endavant la columna vertebral, o flexionaran cap endavant el cap i el tronc per a compensar el pes.
  • Evitem que transporten en un sol dia tot el pes de la setmana: llibres, quaderns, roba d'esport...

Asseure's adequadament

  • A classe o quan facen els deures a casa, s'han d'asseure al més enrere possible en la cadira. La postura és correcta si poden posar els peus al terra i mantenir els genolls al mateix nivell o per sobre dels malucs.  
  • Han de mantenir l'esquena recta i els braços o colzes recolzats.
  • Han de canviar de postura amb freqüència i intentar alçar-se i caminar cada 45-60 minuts.
  • Els girs parcials s'han d'evitar, és preferible girar tot el cos al mateix temps.
  • Cal explicar-los que si el mobiliari escolar els impedeix asseure's correctament, ho han de dir al mestre.

Per una esquena saludable

  • La falta de força en la musculatura de xiquets i xiquetes provoca que el seu cansament es produïsca abans i, amb això, també el dolor.
  • Procurem que practiquen exercici regularment per a potenciar la musculatura de l'esquena. Diversos estudis demostren que redueix la fatiga i millora la resistència, la qual cosa els permet afrontar millor el transport d'una càrrega excessiva.
  • Animem-los a participar en activitats atlètiques i gimnàstiques, però sense abusar-ne.
  • Si el nostre fill o filla té mal d'esquena, no dubtem a consultar el metge. Com més prompte es prenguen les mesures necessàries, millor.

Davant de l'ordinador

  •  La pantalla ha d'estar a uns 45 centímetres de distància, enfront dels ulls, i a la seua alçada o lleugerament per sota.
  • El teclat ha d'estar baix, per tal de no alçar les espatlles i poder recolzar els avantbraços a la taula.
  • L'elevació del teclat sobre la taula no ha de superar els 25º.
  • Els canells i els avantbraços han d'estar rectes i alineats amb el teclat, amb el colze flexionat uns 90º.
  • Si usen prolongadament el ratolí, ha d'alternar cada cert temps la mà amb què el manegen.
  • Si és possible, la il.luminació ha de ser natural i, en tot cas, s'han d'evitar els reflexos en la pantalla.

Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto