Saltar el menú de navegació i anar al contingut

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Actualitat i oci > Informe

^

Les dades, informacions, interpretacions i qualificacions que apareixen en aquesta informació corresponen exclusivament al moment que es van realitzar i tenen, per tant, una vigència limitada.

Esport blanc: Per a totes les butxaques

Les estacions d'esquí han fet els deures per a la temporada que acaba de començar, i es preparen per rebre els milers d'aficionats que cada any treuen la pols dels seus esquís amb l'arribada de les primeres neus

Un descens saludable

  • Quan organitzi un viatge a la neu no oblidi l'assegurança d'accidents. Compari preus entre agències de viatges i federacions. Comprovi que l'assegurança que contracta cobreix l'activitat que vol dur a terme i inclou els rescats fora de pista.
  •  Comprovi que el material estigui a punt, tant si és seu com si l'ha llogat.
  • No esquiï per sobre de les seves possibilitats. Informi's de la dificultat de les pistes per on transita. Porti sempre al damunt el plànol de les pistes, i consulti'l abans d'agafar un remuntador per primera vegada. No sobrepassi els límits i senyals. Extremi les precaucions en dies de boira o de visibilitat baixa.
  • Inscrigui's en un curset per a aprendre una tècnica correcta; així, evitarà adquirir vicis, que fan que augmenti el risc de patir lesions. Una classe particular d'una hora costa entre 22 i 26 euros. Un curset de 5 dies, entre 68 i 79 euros.
  • No practiqui l'esquí si té febra, si pateix una insuficiència respiratòria greu, té hipertensió no controlada o sofreix del cor, ja que els esforços realitzats en altitud són més acusats.
  • Reprengui de forma pausada i gradual la pràctica de l'esquí, sobretot si és vostè un esportista ocasional. No oblidi que el límit de l'esforç és un portal que no ha de creuar. Quan la fatiga apareix s'incrementa el risc d'accidents i lesions.
  • No esperi que comenci la temporada blanca per a posar a punt el seu cos. Llançar-se a les pistes sense una preparació física adequada té conseqüències: adoloriments i caigudes. Abans de cada jornada d'esquí dediqui 15 minuts a escalfar-se i estirar els músculs.
  • Protegeixi's el cap amb una gorra de teixit polar. Està demostrat que el primer lloc per on es perd el calor corporal és el cap. No descuidi la protecció d'orelles, nas i mans. Són les parts del cos amb un rec sanguini més baix, i per això són les que es congelen amb més freqüència.
  • Recordi que la neu és un mirall que refracta els rajos del sol. Utilitzi ulleres amb filtres UVA i UVB per a impedir l'aparició de l'"oftàlmia de les neus", una conjuntivitis aguda derivada de l'exposició prolongada de la vista a aquestes refraccions. No s'oblidi de protegir també la pell i els llavis amb una bona crema solar.
  • Alimenti's adequadament abans, durant (barretes de cereals, fruita seca, xocolatines...) i després de la pràctica esportiva. La dieta d'un esquiador ha de ser rica en hidrats de carboni, que li aportin prou energia i el previnguin contra els adoloriments i les rampes, i l'ajudin a combatre el fred, ja que les baixes temperatures produeixen un desgast energètic corporal més elevat.
  • En la muntanya, l'aire sec i l'exercici fan que augmenti la transpiració, de manera que no s'ha d'oblidar d'hidratar-se correctament per a evitar l'aparició de lipotímies i hipotensions. Begui aigua, sucs o begudes isotòniques; mai alcohol, ja que fa que disminueixin els reflexos i que augmenti la pèrdua de calor corporal.
  • Després de la jornada d'esquí no hi ha res millor, juntament amb un bon descans, que una dutxa alterna calenta-freda. La calor provoca una vasodilatació i el fred vasoconstricció, la qual cosa afavoreix la circulació sanguínia i la recuperació.

Normes de conducta en les pistes

  • Comport's de manera que no posi en perill o perjudiqui els altres.
  • Esquiï de forma controlada. Adapti la seva velocitat i forma d'esquiar a la seva habilitat personal i a les condicions generals del terreny, neu i temps, així com a la densitat del trànsit.
  • Circuli lentament en les àrees saturades o llocs on la visibilitat és reduïda i especialment en els canvis de rasant, al final de les pistes i en els accessos als remuntadors.
  • Si baixa des de dalt agafi la direcció que garanteixi la seguretat dels usuaris que es troben a sota de vostè.
  • Si avança a un altre esquiador deixi-li espai suficient perquè pugui fer els seus propis moviments.
  • Si entra en pista miri cap amunt i cap avall, per tal d'assegurar-se que la pista està lliure.
  • Eviti aturar-se en la pista, en llocs estrets, perillosos o d'escassa visibilitat. En cas de caiguda en un d'aquests llocs, aparti's i deixi lliure la pista com més aviat millor.
  • Si puja i baixa a peu faci-ho pel lateral de la pista.
  • Obeeixi tots els senyals i indicacions que es troben en la pista, en el telesquí o prop d'aquests.
  • En cas d'accident, presti ajuda i notifiqui-ho, en la mesura de les seves possibilitats, al personal de l'estació.

L'equip ideal

  • Per a afrontar els primers descensos, el més aconsellable és llogar, en les mateixes estacions, l'equip (esquís, bótes, bastons...) i demanar prestades les peces d'abric (guants, anorac, pantalons,...). El lloguer de l'equip complet costa entre 12 i 23 euros diaris.
  • La roba ha de ser còmoda, ha d'afavorir la flexibilitat del cos i ser resistent al fred, impermeable i transpirable. Pari una atenció especial als guants. A més de servir d'abric, són una bona defensa per a les mans, ja que ajuden a frenar en cas de caiguda, i eviten l'abrasió de la neu, que pot arribar a produir ferides profundes.
  • No s'abrigui en excés, ja que al final la roba acaba sent una molèstia, ni, al contrari, vagi molt lleuger, ja que pot ser perillós en determinades ocasions (rascades contra el terra per les possibles caigudes, cremades amb el sol, etc...).
  • Les ulleres de sol són essencials, ja que la neu reflecteix el 85% de la radiació que rep.
  • A l'hora de comprar els esquís, tingui en compte el seu nivell com a esquiador i l'ús que hi donarà. Si vostè és principiant, triï uns esquís lleugers, dòcils i amb una línia de cotes -amplària dels extrems i del centre de l'esquí- poc acusada, perquè pugui fer viratges a baixes velocitats. Si el seu nivell és mitjà, el més recomanable són els esquís polivalents, que tenen una resistència, una precisió, una estabilitat, un pes i una llargària superiors.
  • A l'hora de triar unes fixacions (que subjecten les bótes als esquís), el seu pes, la seva edat, la seva preparació física i el seu nivell d'esquí són els factors a tenir en compte. La seva regulació també és fonamental. Confiï aquesta tasca a un professional.
  • Els bastons han de ser lleugers i resistents. La seva longitud ha de coincidir amb l'altura dels colzes de l'esquiador, de manera que, en agafar-los al revés, l'angle format pels colzes sigui de 90º.
  • En l'elecció de les bótes és fonamental la comoditat, la rigidesa lateral, l'elasticitat frontal o capacitat de flexió -entre 14 i 22º- i una subjecció al peu i al turmell correcta. Asseguri's que la bóta no li va gran, perquè la fractura està garantida.

Paginació


Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto