Saltar el menú de navegació i anar al contingut

  • Bienvenido (ES) | Ongi etorri (euskarazko bertsioa) | Benvingut (versió en català) | Benvido (versión en galego)
  • Bienvenido (ES)
  • Butlletins
    •  | Baixa  | Més opcions |
  • Portades anteriors

EROSKI CONSUMER, el diario del consumidor

Cercador

logotipo de fundación

Canals de EROSKI CONSUMER


Estàs en la següent localització: Portada > Edició impresa > Alimentació

Λ

Digestions pesades: La moderació, la millor recepta per prevenir-les

  Són temps dolents per menjar asseguts i amb tranquil·litat. Ho impedeix, moltes vegades, el ritme de vida trepidant que portem. I quan a les presses diàries s'afegeixen uns hàbits alimentaris poc saludables (cada vegada més freqüents), s'originen digestions dolentes, mal d'estómac, acidesa i altres trastorns digestius. Si els excessos es prolonguen en el temps, augmenta el risc d'aparició o desenvolupament de patologies relacionades amb l'alimentació, com malalties cardiovasculars, diabetis, hipertensió, obesitat, alteracions digestives... Els trastorns digestius adquireixen rellevància en èpoques com el Nadal, dates en què és difícil fugir dels àpats copiosos. La frase "un dia és un dia" ens porta a abusar del menjar i de la beguda, i és gairebé impossible sortir-ne indemne de patir incidents digestius. Cal recordar que els grans tiberis i la ingestió molt ràpida dels aliments obliguen l'estómac a treballar molt més del que és habitual, amb la sensació consegüent de malestar i pesadesa. Seguir unes pautes senzilles ens ajudarà a prevenir les molèsties digestives.

Tranquil·litat i bons aliments

Els aliments o plats massa grassos (fregits, estofats o guisats amb excés d'oli) o que inclouen carns molt grasses, plats amb salses (nata, formatge o maionesa), plats molt condimentats, picants o els aliments excessivament ensucrats provoquen digestions més lentes i pesades del que és normal. Si, a més, no mantenim ordre en l'horari i la distribució dels àpats al llarg del dia i, per exemple, un dia esmorzem, un altre gairebé no mengem i el dia següent fem un gran sopar, el nostre aparell digestiu acabarà patint-ne les conseqüències.

L'estrès tampoc és un bon aliat per a les malalties estomacals: nombrosos estudis ho han relacionat amb afeccions gastrointestinals (úlceres, còlics, diarrees, gastritis...), per la qual cosa, a més de seguir una bona alimentació, és molt important aprendre a portar un ritme de vida més relaxat i a evitar l'estrès.

Una bona migdiada...

Malgrat que la migdiada es considera un hàbit molt saludable, si es prolonga més de 15-20 minuts i es fa just després de menjar, probablement despertarem amb la sensació que l'àpat no s'ha digerit, ens farà mal el cap i sentirem acidesa i malestar general. Això passa perquè quan dormim tot funciona més lentament al nostre cos, incloent-hi la digestió, i en posició horitzontal es facilita el pas d'àcids d'estómac a esòfag (reflux). Per posar-hi remei, hem de fer una migdiada de durada curta i, en lloc d'estirar-nos, hem d'estar asseguts al sofà.

Com prevenir i alleugerir algunes de les molèsties digestives més comunes

Indigestió

La digestió és un procés molt lent que s'allarga quan s'ingereix massa menjar o aliments excessivament rics en greix o fibra. En produir més àcids per ajudar la digestió, el tracte intestinal s'infla. Una altra forma d'indigestió és la que produeix inflor de l'abdomen, que es manifesta quan l'estómac se sent massa ple, i sol produir flatulència.

Per disminuir aquestes molèsties podem fer el següent:

  • Prendre de postres papaia o pinya fresca, ja que contenen papaïna i bromelina respectivament, enzims que afavoreixen la digestió de les proteïnes
  • No abusar de carns, viandes mixtes i embotits, aliments rics en proteïnes i greixos. Millor donar prioritat al gall d'indi i a les aus de caça de temporada, menys indigestos que el be o l'ànec (carns molt més grasses).
  • Substituir el cafè per infusions digestives (camamilla, menta, fonoll, comí o sàlvia).
  • Si sabem per endavant que tindrem un "àpat especial", l'hem de compensar fent la resta d'àpats del dia més lleugers del que és habitual.

Nàusees i vòmits

Ja sigui per consum d'aliments en mal estat o per excés d'alcohol el vòmit és símptoma que el cos intenta alliberar-se d'un element tòxic. Després dels vòmits, i per evitar la deshidratació, és fonamental assegurar un aportament de líquids adequat, però convé esperar 1 o 2 hores abans de prendre qualsevol beguda. A mesura que els vòmits cessen es pot iniciar la ingesta d'aliments sòlids. Es toleren millor els aliments secs: torrades, galetes senzilles...

Alguns remeis casolans: : infusió de gingebre (es trosseja i es polvoritza, s'afegeix una cullerada sopera per cada tassa d'aigua i es bull de 3 a 5 minuts), ideal per combatre les males digestions acompanyades de nàusees, vòmits, marejos i per eliminar gasos.

Flatulència

Excés de gasos a l'intestí que provoca espasmes intestinals i distensió abdominal (s'infla l'abdomen). Canvis bruscos en l'alimentació, menjar de pressa i empassar-se massa aire mentre es mastega, un consum excessiu d'hidrats de carboni (arròs, pasta, patata, pa, cereals, galetes, etc.), l'ús d'antibiòtics que desequilibren la flora intestinal i la ingesta d'aliments flatulents (aliments que produeixen gasos i creen olors) la poden originar. Per prevenir aquesta incòmoda molèstia es recomana:

  • Mastegar bé els aliments, menjar i beure a poc a poc.
  • No fer menjars copiosos o de condimentació forta i emprar herbes aromàtiques que ajuden a la digestió (romaní, sàlvia, farigola, fonoll, melissa, comí de prat, sajolida d'estiu).
  • Evitar els aliments o plats molt grassos i salses fortes.
  • Coure bé la pasta, no menjar pa acabat d'enfornar tipus baguet ni verdures i llegums flatulents (all, ceba i pebrots crus, cols, carxofes, etc.).
  • Substituir cafè, descafeïnat i te per infusions de menta, sàlvia o de fonoll, o afegir uns grans d'anís verd, fonoll o comí a una infusió de camamilla, atès que ajuden en la digestió, i de menta, que relaxa els músculs del còlon (intestí gruixut), la qual cosa ajuda a alleugerir les molèsties produïdes per l'excés de gasos.
  • El iogurt conté bacteris que ajuden a equilibrar la flora de l'intestí per la qual cosa es recomanen especialment.

Per facilitar la digestió

  • Menjar a poc a poc i de manera relaxada, dedicant de 20 a 30 minuts com a mínim a cada àpat.
  • Mastegar bé els aliments; la digestió de molts aliments (cereals, patates i llegums) comença a la boca.
  • No utilitzar condiments (espècies fortes, mostassa...) que irriten la mucosa gàstrica i augmenten l'acidesa estomacal. Els aliments es poden assaonar amb herbes aromàtiques digestives (grans d'anís, comí de prat, fonoll, farigola, sàlvia, comí, cardamom, etc.). També es poden prendre infusions digestives o relaxants de camamilla, melissa, arç blanc, til·la, regalèssia i fonoll...
  • No convé beure molt durant els àpats o just després, ja que els sucs gàstrics es dilueixen i es retarda la digestió.
  • Evitar racions grans, menjars i begudes molt fredes o molt calentes, aliments fregits, tabac, l'abús d'alcohol i de begudes excitants (cafè i te) i l'excés de sucre. No ingerir fàrmacs que irritin l'estómac.
  • Si no es pot vèncer la temptació de menjar un determinat plat o determinades postres, cal ser raonable i no fer més que una concessió per àpat, compensant-ho d'alguna altra manera: si l'entrant és gras o molt calòric, cal escollir per a després peix a la planxa o al forn acompanyat d'amanida o verdures i, de postres, fruita fresca.
  • No us estireu immediatament després dels àpats. Com més buit estigui l'estómac abans d'anar a dormir, millor.

Altres serveis


Buscar en

Informació de Copyright i avís legal

Visita nuestro canal Eroski Consumer TV

EROSKI CONSUMER ens prenem molt seriosament la privadesa de les teves dades, avís legal. © Fundació EROSKI

Fundació EROSKI

Validaciones de esta página

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación del W3C indicando que este documento es XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto